2018-03-08

Det som göms i snö...

Hejsan, om någon fortfarande tittar in här!?
Det var ett tag sedan. Livet kom emellan eller vad en nu säger. Lagar mat gör jag fortfarande, men att dela med mig av recept och bilder hinner jag tyvärr inte med. Jag ska inte ha en utläggning om livet, men jag tänkte dela med mig av ett recept som jag hade tänkt tipsa om för sisådär fyra år sedan. Det hann dock komma en långväga flytt emellan och så hamnade inlägget bland utkast.

Det är dock en god rätt och jag brukar fortfarande tillaga den, speciellt på hösten och som nu kalla (vår)vinterdagar.

Den är en härligt mustig gryta med goda smaker av rotfrukter och tomat. Den är dessutom godare dagen efter, då smakerna har satt till sig. Inspirationen till grytan har jag fått från "Annas mat" (2012) av Anna Bergenström, en kokbok som jag tycker passar bra även för en person som äter växtbaserat. Det gäller bara att tänka om och ersätta lite ingredienser, men sedan finns det mycket gott en kan tillaga ur boken.

4-6 port: Hetta upp olja i en stor kastrull/gryta. Fräs 1 hackad gul lök och 1 grovt tärnad palsternacka i oljan i några minuter så att de får lite färg. Tillsätt 1 skivad morot och 1 strimlad paprika och fräs i ytterligare några minuter.

Blanda i 300 g lätt tinad, frusen sojafärs och låt den fräsa under omrörning i några minuter. Smaka av med peppar. Blanda i 1 tetra passerade tomater, lite buljongpulver samt ca 5 dl vatten. Koka upp och sänk därefter värmen. Lägg på ett lock och låt grytan puttra i 30 min.

Smaka av med 1-2 pressade vitlöksklyftor och 1 msk balsamvinäger och koka grytan i ytterligare 10 min. Blanda ner 4 dl kokade stora vita bönor i grytan och låt de puttra med i någon minut. Servera soppan med smörgåg/bröd.
Glutenfritt (Kolla så att sojafärsen och buljongpulvret är glutenfria). Mjölkfritt. Vegan.
Pris/portion: ca 15 kr

2017-03-04

Kakor med kanel och ingefära

Redan lördag! Hoppas att allt står bra till med er!?
Tänk att det redan är mars (och lördag). Det känns verkligen som att dagarna bara flyger fram. 

Eftersom det är helg så har jag passat på att fylla på mitt lager med ytterligare ett behändigt mellanmål, som är enkelt att ha i väskan och som inte kräver någon kyl. 

Idag blev det kakor med lite sting i. Stinget kommer från ingefära samt lite svartpeppar. Blev riktigt bra och jag gillade konsistensen på dem. Dem blev sådär sega som kolakakor är. Passade bra ihop med ett glas kall havredryck, men jag kan även tänka mig att de gör sig bra med varm choklad en kall vinterdag.

Kakorna är inte glutenfria, men om en vill ha en glutenfri variant som också är lite sega så kan jag rekommendera receptet på "Mumsiga kakor" [receptlänk].

Nej, nu ska jag ta itu med veckans tvätt. Önskar er en god fortsättning på helgen! Kram!  
ca 25 kakor: Sätt ugnen på 200°C. Blanda ihop 2,25 dl siktat dinkelmjöl, 1 dl kokossocker, 1 nypa salt, 1 liten nypa nymalen svartpeppar, 0,5 tsk malen kanel, knappt 1 tsk malen ingefära (kan uteslutas) och 0,5 tsk bakpulver i en bunke.

Vispa, i en annan bunke, ihop 2 msk lönnsirap, 0,5 tsk vaniljextrakt och 4 msk rapsolja.

Tillsätt olje- och sirapsblandningen till mjölblandningen. Arbeta ihop till en formbar deg. Forma små bollar av degen. Lägg bollarna, med mellanrum emellan varje (kakorna flyter ut), på en bakplåtspappersklädd plåt. Platta till bollarna med hjälp av en gaffel.

Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 10 min. Ta ut plåten och låt kakorna vila i ca 5 min innan du flyttar över de till ett ugnsgaller.
Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

2017-02-25

Laddar upp med energi

Hoppas att allt är bra med er denna lördag?!

Idag laddade jag mitt förråd med mellanmål, som är lätta att ta med sig till skolan eller på resor.

Jag gjorde två varianter av nötfria bollar: en variant fick kokos och dadlar som bas och kakao med en förnimmelse av kanel som smaksättning. 

Den andra varianten fick även dem dadlar som bas, men istället för kokos blev det pumpafrön. Smaksättningen på dessa blev även här kakao, men jag rullade hälften i lingonpulver och den andra hälften i blåbärspulver, så dessa bollar fick även smak av det. Blev riktigt gott, speciellt med lingonpulvret som, med sin syrlighet, bröt av fint till kakaon.

Önskar er en god fortsättning på helgen! Ta hand om er!

Kokos- och kakaobollar
Lägg 2 dl kokosflingor, 20 urkärnade färska dadlar, 1 msk kokosolja, 1 msk kakaopulver, 1 nypa malen kanel och 1 nypa flingsalt i en matberedare. Mixa ihop till en slät massa. Forma, med lätt fuktade händer, bollar av smeten. Rulla hälften av bollarna i kokosflingor och resterande bollar i kakaopulver. Förvara i kylen eller frys in.
Glutenfritt. Kan frysas. Mjölkfritt. Nötfritt. Vegan. Äggfritt.

Energibollar med pumpa & kakao (överst till vänster)
Lägg 2 dl pumpafrön i en matberedare och mixa de snabbt, så att de krossas något. Tillsätt 20 urkärnade färska dadlar, 1 msk kokosolja, 1 msk (ljus) tahini, 2 msk kakaopulver, 1 msk chiafrön, ev. 1 msk kallt vatten och 1 nypa flingsalt. Mixa ihop till en slät massa. Forma bollar av smeten. Rulla hälften av bollarna i t.ex. kokosflingor, lingonpulver, blåbärspulver, kakaopulver, eller vad du själv önskar. Förvara i kylen eller frys in.
Glutenfritt. Kan frysas. Mjölkfritt. Nötfritt. Vegan. Äggfritt.