2016-07-16

Apelsintofu

2 port: Sätt ugnen på 200° (175° varmluft). Blanda 2 skalade och finrivna vitlöksklyftor med 1 msk färsk, finriven ingefära, 2 msk tamarisoja, 1 msk äppelcidervinäger, 1-1½ msk agavesirap, apelsinskal från 1 ekologisk apelsin och 1 dl färskpressad apelsinjuice i en bunke, och rör om tills sirapen har löst sig.

Skär 1 paket naturell, fast tofu (gärna pressad) i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg skivorna i en ugnssäker form och häll över marinaden. Låt (gärna) tofun stå i kylen och dra i några timmar innan du ugnsbakar den.

Ställ in ugnsformen med tofun i ugnen och ugnsbaka i ca 30 min, tills den fått lite färg. Ta ut och servera med valfria tillbehör.
Glutenfri. Mjölkfri. Vegan.

God kväll!!
Hoppas att allt är bra med er?! 
Här är det bara bra. Sommardagarna far fram och jag passar på att njuta av solen och sommaren i stort.

Idag var en dag då jag hade lite mycket att göra, så dagens middag blev en snabb rätt bestående av härligt frisk och kryddig tofu som fick en härligt intensiv karaktär av ingefära och smak av apelsin. 

Jag tog fram tofun ur frysen igår och i morse pressade jag den, för att sedan kunna vispa ihop marinaden som tofun sedan fick gotta till sig i under några timmar.

En behöver inte marinera tofun i flera timmar, men det är helt klart att rekommendera, för smakerna hinner ta sig in i tofun då.

Önskar er en fin fortsättning på helgen! Ta hand om er! Kram.   

2016-07-13

Len jordnötsgröt

Len jordnötsgröt- 2 port:
  • 2 dl havregryn
  • 4 dl vatten
  • (ev. en nypa salt)
  • jordnötssmör
  • lite mjölkfritt smör
  • 1 dl växtmjölk 
  • 1 mosad banan
Lägg havregryn, vatten och ev. salt i en kastrull. Koka gröten i ca 5 min. Tillsätt jordnötssmör, smör och mjölk och koka i ytterligare 1 min.

Avsluta med att röra ner den mosade bananen. Lägg upp i skålar. Servera gröten med t.ex. frukt och lite kokossocker.
Glutenfri (använd rena havregryn). Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.

Ni som följer mig på instagram såg denna gröt häromdagen och här kommer receptet. Det är en jordnötsgröt med en mild, lite rund i smak och en viss sötma från den varma bananen (ju mognare banan, desto sötare). Riktigt gott.

2016-07-11

Currygryta och veckomatlista

God kväll!

Varje vecka försöker jag att sätta ihop en matlista, för att slippa tänka på vad jag ska ha till middag då jag kommer hem sent från skola/jobb. Jag kallar det lista då jag skriver upp diverse recept som passar ihop med de varor jag har hemma samt utifrån de grönsakspriser som min butik har. När det är dagas att laga middag väljer jag bara ett av recepten, utifrån vad jag är sugen på just den dagen.
  
Den här veckan hade jag bl.a. äpple, morötter, havregrädde och röd currypasta som behövde användas upp. Det hela resulterade i en gryta med en mild smak av curry och äpple, en rätt med inspiration från ett receptet jag hittade i VEGO nr 1/16. En väldigt god och enkel rätt, speciellt om en använder en äppelsort med lite syrlighet.

Önskar er en god fortsättning på veckan. Ha det bra!

Currygryta med äpple och kikärter - 4 port
Hetta upp olja i en stor kastrull. Fräs 1 hackad gul lök, 3 finhackade vitlöksklyftor, 1 tunt klyftat äpple och några slantade morötter i oljan i några minuter. Blanda i 1 msk majsstärkelse, 0,5 msk currypulver och 1 tsk röd currypasta. Tillsätt därefter 2 dl vatten, 2,5 dl havregrädde samt lite lantbuljongpulver och blanda om ordentligt. Låt grytan sjuda i ca 5 min så att såsen hinner tjockna. Blanda i 2 tetror sköljda och avrunna kikärtor. Smaka av med peppar. Avnjut med t.ex. kokt ris.
Glutenfri. Mjölkfri. Sojafri. Vegan.

Vecka 28:s matlista: