2016-11-09

Vintern är här

En väldigt enkel studenträtt som har härliga smaker av (rökig) paprika, hetta och med en sötsur karaktär. Perfekt för lite kyligare dagar. Jag gör den oftast då jag har haft långa skoldagar och vill ha något snabbt.

2 port: Hetta upp olja i en stekpanna eller tjockbottnad kastrull. Fräs 1 tunt skivad gul lök på svag värmen i oljan i ca 8 min så att den blir mjuk och gyllene.

Tillsätt 2 rivna vitlöksklyftor, en bit skalad, finriven färsk ingefära, 1 nypa chiliflingor och 2 tsk paprikapulver och fräs under omrörning i ytterligare 1-2 min. Tillsätt 3/4 dl ketchup, 1 tetra sköljda och avrunna kidneybönor och ca 3/4 dl kallt vatten.

Blanda om och låt allt småputtra i ca 5 min. Blanda i ca 1 msk citron på flaska (eller färskpressad om du har det). Smaka av med peppar. Servera med t.ex. kokt ris.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan. 
Inspiration från Hugh Fearn Whittingstall.

2016-07-16

Apelsintofu

2 port: Sätt ugnen på 200° (175° varmluft). Blanda 2 skalade och finrivna vitlöksklyftor med 1 msk färsk, finriven ingefära, 2 msk tamarisoja, 1 msk äppelcidervinäger, 1-1½ msk agavesirap, apelsinskal från 1 ekologisk apelsin och 1 dl färskpressad apelsinjuice i en bunke, och rör om tills sirapen har löst sig.

Skär 1 paket naturell, fast tofu (gärna pressad) i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg skivorna i en ugnssäker form och häll över marinaden. Låt (gärna) tofun stå i kylen och dra i några timmar innan du ugnsbakar den.

Ställ in ugnsformen med tofun i ugnen och ugnsbaka i ca 30 min, tills den fått lite färg. Ta ut och servera med valfria tillbehör.
Glutenfri. Mjölkfri. Vegan.

God kväll!!
Hoppas att allt är bra med er?! 
Här är det bara bra. Sommardagarna far fram och jag passar på att njuta av solen och sommaren i stort.

Idag var en dag då jag hade lite mycket att göra, så dagens middag blev en snabb rätt bestående av härligt frisk och kryddig tofu som fick en härligt intensiv karaktär av ingefära och smak av apelsin. 

Jag tog fram tofun ur frysen igår och i morse pressade jag den, för att sedan kunna vispa ihop marinaden som tofun sedan fick gotta till sig i under några timmar.

En behöver inte marinera tofun i flera timmar, men det är helt klart att rekommendera, för smakerna hinner ta sig in i tofun då.

Önskar er en fin fortsättning på helgen! Ta hand om er! Kram.   

2016-07-13

Len jordnötsgröt

Len jordnötsgröt- 2 port:
  • 2 dl havregryn
  • 4 dl vatten
  • (ev. en nypa salt)
  • jordnötssmör
  • lite mjölkfritt smör
  • 1 dl växtmjölk 
  • 1 mosad banan
Lägg havregryn, vatten och ev. salt i en kastrull. Koka gröten i ca 5 min. Tillsätt jordnötssmör, smör och mjölk och koka i ytterligare 1 min.

Avsluta med att röra ner den mosade bananen. Lägg upp i skålar. Servera gröten med t.ex. frukt och lite kokossocker.
Glutenfri (använd rena havregryn). Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.

Ni som följer mig på instagram såg denna gröt häromdagen och här kommer receptet. Det är en jordnötsgröt med en mild, lite rund i smak och en viss sötma från den varma bananen (ju mognare banan, desto sötare). Riktigt gott.