11 juli 2016

Currygryta och veckomatlista

God kväll!

Varje vecka försöker jag att sätta ihop en matlista, för att slippa tänka på vad jag ska ha till middag då jag kommer hem sent från skola/jobb. Jag kallar det lista då jag skriver upp diverse recept som passar ihop med de varor jag har hemma samt utifrån de grönsakspriser som min butik har. När det är dagas att laga middag väljer jag bara ett av recepten, utifrån vad jag är sugen på just den dagen.
  
Den här veckan hade jag bl.a. äpple, morötter, havregrädde och röd currypasta som behövde användas upp. Det hela resulterade i en gryta med en mild smak av curry och äpple, en rätt med inspiration från ett receptet jag hittade i VEGO nr 1/16. En väldigt god och enkel rätt, speciellt om en använder en äppelsort med lite syrlighet.

Önskar er en god fortsättning på veckan. Ha det bra!

Currygryta med äpple och kikärter - 4 port
Hetta upp olja i en stor kastrull. Fräs 1 hackad gul lök, 3 finhackade vitlöksklyftor, 1 tunt klyftat äpple och några slantade morötter i oljan i några minuter. Blanda i 1 msk majsstärkelse, 0,5 msk currypulver och 1 tsk röd currypasta. Tillsätt därefter 2 dl vatten, 2,5 dl havregrädde samt lite lantbuljongpulver och blanda om ordentligt. Låt grytan sjuda i ca 5 min så att såsen hinner tjockna. Blanda i 2 tetror sköljda och avrunna kikärtor. Smaka av med peppar. Avnjut med t.ex. kokt ris.
Glutenfri. Mjölkfri. Sojafri. Vegan.

Vecka 28:s matlista:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar