16 juli 2016

Apelsintofu

2 port: Sätt ugnen på 200° (175° varmluft). Blanda 2 skalade och finrivna vitlöksklyftor med 1 msk färsk, finriven ingefära, 2 msk tamarisoja, 1 msk äppelcidervinäger, 1-1½ msk agavesirap, apelsinskal från 1 ekologisk apelsin och 1 dl färskpressad apelsinjuice i en bunke, och rör om tills sirapen har löst sig.

Skär 1 paket naturell, fast tofu (gärna pressad) i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg skivorna i en ugnssäker form och häll över marinaden. Låt (gärna) tofun stå i kylen och dra i några timmar innan du ugnsbakar den.

Ställ in ugnsformen med tofun i ugnen och ugnsbaka i ca 30 min, tills den fått lite färg. Ta ut och servera med valfria tillbehör.
Glutenfri. Mjölkfri. Vegan.

God kväll!!
Hoppas att allt är bra med er?! 
Här är det bara bra. Sommardagarna far fram och jag passar på att njuta av solen och sommaren i stort.

Idag var en dag då jag hade lite mycket att göra, så dagens middag blev en snabb rätt bestående av härligt frisk och kryddig tofu som fick en härligt intensiv karaktär av ingefära och smak av apelsin. 

Jag tog fram tofun ur frysen igår och i morse pressade jag den, för att sedan kunna vispa ihop marinaden som tofun sedan fick gotta till sig i under några timmar.

En behöver inte marinera tofun i flera timmar, men det är helt klart att rekommendera, för smakerna hinner ta sig in i tofun då.

Önskar er en fin fortsättning på helgen! Ta hand om er! Kram.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar