4 mars 2017

Kakor med kanel och ingefära

Redan lördag! Hoppas att allt står bra till med er!?
Tänk att det redan är mars (och lördag). Det känns verkligen som att dagarna bara flyger fram. 

Eftersom det är helg så har jag passat på att fylla på mitt lager med ytterligare ett behändigt mellanmål, som är enkelt att ha i väskan och som inte kräver någon kyl. 

Idag blev det kakor med lite sting i. Stinget kommer från ingefära samt lite svartpeppar. Blev riktigt bra och jag gillade konsistensen på dem. Dem blev sådär sega som kolakakor är. Passade bra ihop med ett glas kall havredryck, men jag kan även tänka mig att de gör sig bra med varm choklad en kall vinterdag.

Kakorna är inte glutenfria, men om en vill ha en glutenfri variant som också är lite sega så kan jag rekommendera receptet på "Mumsiga kakor" [receptlänk].

Nej, nu ska jag ta itu med veckans tvätt. Önskar er en god fortsättning på helgen! Kram!  
ca 25 kakor: Sätt ugnen på 200°C. Blanda ihop 2,25 dl siktat dinkelmjöl, 1 dl kokossocker, 1 nypa salt, 1 liten nypa nymalen svartpeppar, 0,5 tsk malen kanel, knappt 1 tsk malen ingefära (kan uteslutas) och 0,5 tsk bakpulver i en bunke.

Vispa, i en annan bunke, ihop 2 msk lönnsirap, 0,5 tsk vaniljextrakt och 4 msk rapsolja.

Tillsätt olje- och sirapsblandningen till mjölblandningen. Arbeta ihop till en formbar deg. Forma små bollar av degen. Lägg bollarna, med mellanrum emellan varje (kakorna flyter ut), på en bakplåtspappersklädd plåt. Platta till bollarna med hjälp av en gaffel.

Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 10 min. Ta ut plåten och låt kakorna vila i ca 5 min innan du flyttar över de till ett ugnsgaller.
Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar