8 juli 2016

Jordnötsgröt med dadlar

För många ersätts gröten med svalare alternativ nu på sommaren - vilket även händer här hemma - men förhoppningsvis kan detta grötrecept komma till användning i höst eller vinter?!

Godast blir den med färska dadlar, vilket jag tyvärr inte hade just denna gång, då jag upplever det som att dem ger mer smak. Något annat som är gott är att pudra över kanel eller ha med kanelen i själva grötkoket.

Personligen tycker jag att det är svårt att utse någon absoluta grötfavorit, men denna hör ändå till en av de som jag gärna tillagar, dels för att jag alltid har ingredienserna hemma men också för att dadlar och jordnötssmör ihop är gott.  

Jordnöt- och dadelgröt - 1 port
  • 1 dl (rent) havregryn
  • 1 dl växtmjölk och 1 dl vatten
  • 3 dadlar, i bitar
  • jordnötssmör
  • ev. en nypa salt (beror på jordnötssmörets sälta)
Lägg havregryn, dadlar, vatten, växtmjölk och ev. salt i en kastrull. Koka gröten på spisen i ca 3 min. Blanda ner önskad mängd jordnötssmör i gröten. Lägg gröten i en djup tallrik. Servera med växtmjölk och toppa med tillbehören. Smaklig måltid!
Glutenfritt (Använd rent havregryn). Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.

Så var det fredag igen. Veckorna går så fort tycker jag, för att inte tala om dagarna. Inför helgen har jag inga direkta planer, men eventuellt ska jag åka och plocka jordgubbar, något som har blivit  lite av en sommartradition. 

Eller jo, jag har faktiskt en sak jag måste göra och det är att gå igenom alla mina anteckningar inför en sommartenta som jag har ganska snart. Fast det är både kul och intressant, så förhoppningsvis känns det som helg ändå. Dessutom vill jag klara tentan och det gör jag ju inte om jag inte läser...  

Nu tänkte jag gå och göra gula ärtbiffar, för tanken är att jag ska bjuda på det och hembakat hamburgerbröd i kväll. Önskar er en fin kväll och helg! Kram. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar