6 juli 2016

God och smakrik Kikärtscurry

2 port: Hetta upp olja i en stekpanna eller tjockbottnad kastrull. Fräs 1 tunt skivad gul lök på svag värmen i oljan i ca 8 min så att den blir mjuk och gyllene.

Tillsätt 2 rivna vitlöksklyftor, en bit skalad, finriven färsk ingefära, 1 nypa chiliflingor och 2 tsk curry och fräs under omrörning i ytterligare 1-2 min. Tillsätt 3/4 dl ketchup, 1 tetra sköljda och avrunna kikärter och ca 3/4 dl vatten.

Blanda om och låt allt småputtra i ca 5 min. Blanda i ca 1 msk citron på flaska (eller färskpressad om du har det). Smaka av med peppar. Servera med t.ex. kokt ris.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan. 
Inspiration från Hugh Fearn Whittingstall.

Den här grytan med mycket smak. Kombinationen citron, ketchup och lök ger en sötsur karaktär åt rätten, och vitlöken, ingefäran och curryn bidrar med en indisk känsla. 

Jag har testat att tillaga den med olika currysorter och godast tycker jag att den har blivit med en lite mildare curry än en riktigt stark.

Första gången jag tillagade denna gryta var sista sommaren hos min far. Jag hade inte så många ingredienser att tillgå och då passade denna rätt bra eftersom jag kunde ta med mig ingredienserna i resväskan. 

Kanske kan vara en rätt att testa att tillaga på sommarstället eller i båten? Jag vet i alla fall att den passar en student som vissa dagar vill ha något enkelt, snabblagat och gott efter en lång skoldag eller på lunchrasten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar