19 oktober 2013

Tomatmuffinsscones

Jag hade krossade tomater över sedan en tidigare måltid så jag tänkte att det kunde vara gott med någon form av muffins/scones med det. Det blev lyckat och jag kan tänka mig att det är gott med svarta oliver och/eller ost i. Goda att ha med på picknick, äta till soppa/gryta eller frukost.

8 muffins/scones
  • 2½ dl mjölkfri yoghurt (el. kvarg)
  • 3 dl krossade tomater
  • Chiaägg motsvarande 2 ägg
  • 4 dl siktat dinkelmjöl + 2 dl grahamsmjöl
  • 1 dl vetegroddar
  • ½-1 msk torkad oregano
  • 1 tsk salt
  • 4 tsk bakpulver
Sätt ugnen på 200 grader (175 grader varmluft). Rör ihop yoghurt, tomatkross och chiaägg. Blanda de torra ingredienserna i en bunke, häll över vätskan och rör ihop till en smet.

Fördela smeten i amerikanska muffinsformar. Grädda mitt i ugnen 20–25 min. Ta ut och servera med valfria pålägg.
Glutenfri: Ersätt mjöl och vetegroddar med glutenfria alternativ t ex havremjöl samt boveteflingor. Mjölkfri: Om mjölkfria alternativ används. Vegan: Se "mjölkfri" samt "Äggfri". Äggfri: Om chiaägg el. liknande används.

Hoppas att ni har haft en fin lördag!? Min lördag har varit lugn. Det var fint väder när jag steg upp, så efter en frukost med nybakat och "antiförkylningsgröt" gick jag en runda innan det bar av till min favoritbutik på jakt efter något fint till pappas begravning. Det blev en svart kjol och en söt, blommig blus som känns jag och även hedrande för pappa. 

Det känns svårt det här med begravningar, sist jag var på begravning var för nästan 20 år sedan och då var det mormor som begravdes och hon blev betydlig äldre än pappa blev så det kändes mer naturligt på något vis. Nu ska jag dessutom planera begravningen och såklart vill jag att den ska bli fin.

Nu ska jag "tjata" igen, men jag hoppas verkligen att ni tar hand om er och era nära och kära för man vet aldrig när livet tar slut. Jag hade ingen riktigt nära relation med min pappa under större delen av min uppväxt, men jag är glad att jag under de senaste åren kom honom närmare och att vissa saker ändå kändes som utredda för annars hade jag inte mått bra idag. Ta hand om er. Kram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar