10 april 2016

Veganska proteinbars

Vegan Protein Bars, 15 st
  • 2½ dl pumpafrön
  • 3 dl (rostade) kokosflakes
  • 1½ dl hampafrön
  • 1,25 dl ärtprotein
  • 4 msk chiafrön
  • 20 urkärnade färska dadlar
  • ½ dl kokosolja.
  • 3 msk kallt vatten
  • 4 msk kakaopulver
  • ½ tsk vaniljpulver
  • 1 dl (rent) havregryn
  • 2 msk blåa vallmofrön
Mixa snabbt ihop pumpafrön, kokosflakes, hampafrön, ärtprotein och chiafrön i en matberedare. Lägg över blandningen i en bunke.

Lägg i dadlarna, kokosoljan, vattnet, kakaopulvret och vaniljen i matberedaren och mixa ihop allt till en slät blandning.

Tillsätt dadelblandningen i bunken med fröblandningen. Tillsätt havregryn och vallmofrön och blanda om ordentligt så att det blir en fast smet.

Häll smeten/massan i en form (min var 20x26 cm) och tryck ihop massan ordentligt. Ställ formen i kylen i ca 30 min. Ta ut och skär 15 bars.

Förvaras i en burk med tättslutande lock, klarar sig ca 1 vecka i kylen. Kan även frysas.

Inspiration från Green Kitchen Stories.


God morgon! Eller jag kanske ska skriva förmiddag?!
Hoppas att ni har lika underbart väder som jag har hos mig!? Det är härligt att våren äntligen har kommit med fågelkvitter, tussilago och inte minst ljuset!

Jag tänkte försöka att vara mer aktiv med mitt bloggande, för jag har verkligen saknat det under det år som har gått sedan jag flyttade.

Häromdagen använde jag min kamera för första gången på ett år, och det väckte en underbar känsla av lust och glädje! Jag har lärt mig mycket det senaste året, inte minst att det är så lätt att glömma bort sig själv, och tack vare att jag tog mig tiden att ställa mig i köket och göra bars (recept ovan) fick mig att inse att det är precis vad jag har gjort. Jag har liksom kört på och tryckt undan känslor som jag upplevt skulle "skada" mig, fast de egentligen var sunda och talade om för mig att lyssna på min kropp och knopp.

Bars ja. Det är något som jag har ätit många under mina långa skoldagar, men då inte hemgjorda. Dessa bars har jag gjort förr, men med andra ingredienser. Originalreceptet kommer från den otroligt inspirerande bloggen "Green Kitchen Stories". Jag hade ärtprotein i skåpet som jag använde istället för hampaprotein som jag har använt tidigare. Personligen föredrar jag ärtproteinet då jag tycker att det har mindre smak.

Nu tänkte jag njuta av dagen och det hoppas jag att ni också gör! Ta hand om er! Kram!

2 kommentarer: