24 augusti 2012

Svartvinbärsmos & Bärgröt

Nu är det säsong för de röda och svarta vinbär samt för päron. Av dessa godsaker kan man t ex göra ett gott vinbärsmos (recept nedan) som passar utmärkt att äta tillsammans med t ex gröt, pannkakor, keso eller yoghurt. 

Om du vill kan du blanda i lite vatten i mixern, då får du en god smoothie.En annan god smoothie som innehåller svarta vinbär finner du HÄR. Önskar er nu en underbar fredag samt helg! Kram.

Bärgröt- 2 port
  • ½ dl rågflingor
  • 1 dl dinkelflingor
  • 1 dl havregryn
  • 8-9 dl vatten (alt. 4 dl vegetabilisk mjölk + 4 dl vatten)
  • 1 msk skalade sesamfrön
  • 1 msk hela linfrön
  • 2-3 msk bärmix
  • salt
Till servering
  • bärmix
  • frysta/färska blåbär.
  • (vegetabilisk) mjölk
  • malen kanel
  • svartvinbärsmos (se recept)
Lägg grynen, bämixen, fröna, salt och vatten i en kastrull. Koka upp och låt koka ca 5-10 min. 

Lägg upp i djupa tallrikar och toppa med bär och blåbär samt servera med (vegetabilisk) mjölk svartvinbärsmos och kanel.

Svartvinbärsmos
  • 1 päron, i bitar
  • 2-3 medjool dadlar, urkärnade och skurna i bitar
  • 1 dl svarta vinbär, färska el. frysta
  • mald kanel
  • mald kardemumma
Lägg alla ingredienserna i en mixer. Mixa allt till en puré. Servera moset till t ex yoghurt, keso, fil eller gröt. Håller ca 3 dagar i kylen. 

Rawfood. Glutenfri. Mjölkfri. Vegan.

1 kommentar:

  1. Vad KUL med en kommentar från dig Molly! :)

    Är inte riktigt klar med min utbildning än. Tog en fullständig paus i våras, efter att redan ha dragit ner på tempot en del.. så har ett par kurser kvar, som jag tänker göra klart nu i höst och till våren. Planerna är att ta examen i maj inkommande år! :) Ska bli skönt att få bocka av utbildningen på min "to do"-lista och känna att det är ett avslutat kapitel. Skrev faktiskt en efterhängande tenta så sent som idag och hoppas på att jag äntligen kan släppa den. :)
    Annars är det bra med mig. Har varit lite mycket upp och ned nu de senaste månaderna, men det reder upp sig lite allt eftersom. :)
    Bor nuförtiden i Kungsbacka, med min sambo och trivs riktigt bra med det.

    Hur är allting med dig Mollys? Och vad har du för dig nuförtiden? Och var håller du till??

    En lika härlig blogg, som förut, har du iaf!!! :)

    SvaraRadera