24 januari 2012

Indisk lins- & spenatgryta (Dal Pak)

När jag för ett tag sedan rensade ut bland lite tidningar fann jag ett recept på en linsrätt som jag tyckte verkade spännande. 

Rätten bestod av en av mina favorit-kryddblandningar;  garam masala, en flitigt använd krydda här hemma, så det kan ju inte bli annat än gott om den ingår.

Receptet ger en stor laddning (räcker till ca 4 port), vilket är super om man vill frysa in matlådor eller behöver ha färdiga matlådor för några dagar. 

Ganska mild, men ändå kryddig rätt som passar dig som gillar indiska smaker. Jag ska verkligen göra om den här rätten.
Fräs 1 hackad gul lök och 3 hackade vitlöksklyftor, tillsammans med en bit riven ingefära, 1 tsk chilipeppar, 2 tsk gurkmeja och 2 msk garam masala, i smör i en gryta. Tillsätt 3 dl sköljda gröna linser och 1 paket (á 250 g) fryst bladspenat till lökfräset.  Rör om. 

Blanda i 1 burk hela tomater, 2 dl vatten och ca 1 msk lantbuljongpulver i grytan. Lägg på ett lock och låt allt sjuda i ca 30-40 min tills linserna är mjuka. Smaka av med salt och peppar. Servera grytan med basmatiris.

Receptinspiration från en bilaga från Aftonbladet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar