20 november 2011

Molinogröt

Det lär nog dröja innan jag fixar min kamera, men det hindrar mig ju inte från att fortsätta att leva, för det gör man även om det inte fotas och bloggas om det. (Surprise!)

Idag är det riktigt november som jag minns det från min barndom; regn som öser ner. Kände mig rätt kulen denna morgon så det blev en grötklassiker (Molinogröt) och scones till frukost.

Molinogröt är en god och snabblagad gröt. Den kokas på grahamsmjöl, hela linfrön och i mitt fall katrinplommon. Om du inte har katrinplommon hemma, eller inte tycker om det, så är russin eller fikon oskså gott :) Det är frukten som bidrar med smaken åt gröten.

Eventuellt kan det behövas mer vatten än det som anges i receptet, men det är bara att tillsätt mer så att det blir önskad konsistens. Måste kila nu, men ha en underbar dag! Kram!

"Molinogröt" - 2 port
  • 2 dl grahamsmjöl
  • 4 msk helt linfrö
  • dl russin/katrinplommon/ el. fikon, skurna i bitar 
  • 5 dl vatten
  • salt
Lägg alla ingredienser, utom mjölet i en kastrull och koka upp. Vispa ner mjölet samt låt gröten koka i ca 10 min. Lägg upp i djupa tallrikar och servera med mjölk eller mjölkfritt alternativ.

2 kommentarer: