29 november 2011

Ålandspannkaka (m. mannagryn)

Även om jag inte är så mycket för julen så finns det inget som hindrar mig från att äta saker som härrör julen, det är firandet jag gärna avstår.

Förra året gjorde jag Ålandspannkaka för första gången i mitt liv, men det var inte den sista för det blev några gånger som den tillagades den julen och även i år kommer den ätas.

"Äkta" Ålandspannkaka tillagas på risgrynsgröt, men idag tänkte jag tipsa om en lite snabbare variant som är gjord på mannagrynsgröt.

Personligen tycker jag att pannkakan blir god oavsett vilken grötsort (ris- eller mannagryn) som väljs, men det blir lite mer bitig känsla av risgrynsgröten.

Goda tillbehör är lättvispad grädde och sviskonkräm, men även annan kräm är gott till. Jag brukar göra en med torkad blandfrukt som jag köper i mataffären.

Testa denna pannkaka i jul, perfekt om du får gröt över från en tidigare måltid. Inget ska ju förfaras.
4 port
  • 1 liter gammaldags mjölk
  • 1 dl mannagryn
  • ¾ dl vetemjöl
  • ½ tsk salt
  • 1 tsk stött kardemumma
  • 2 ägg
  • ¾ dl strösocker
  • 1 msk smör
Sviskonkräm:
  • 150 g katrinplommon
  • 3 dl vatten
  • 1 msk strösocker
  • 1 msk potatismjöl
till servering: vispgrädde

Koka upp mjölken i en kastrull. Vispa ner mannagryn och koka på svag värme till en tunn gröt ca 4 min. Låt svalna. Sätt ugnen på 200 grader (175 grader varmluft). Rör i vetemjöl, salt och kardemumma i gröten. Vispa ägg och socker pösigt och rör ner. Häll smeten i en smord ugnssäker form. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min. Låt svalna.

Kräm: Skär ev plommonen i bitar. Koka dem i vatten ca 10 min. Tillsätt socker och koka ytterligare 5 min. Red av krämen med potatismjölet utrört i lite vatten. Låt kallna.

Servera pannkakan med katrinplommonkrämen och vispad grädde.

Glutenfritt: Ersätt mannagrynen med hirsmannagryn. Ersätt vetemjölet med ett glutenfritt mjöl.
Mjölkfritt: Ersätt mjölk och grädde med ett mjölkfritt alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar