4 oktober 2014

Sötpotatisröra

Den här röran är god att äta som pålägg, som tillbehör till maten eller varför inte dippa i den? Rökt paprikapulver hittar en oftast bredvid det vanliga paprikapulvret i kryddhyllan i affären. Skulle det dock inte finnas kan chipotle vara ett alternativ att ersätta det med.

Sötpotatisröra: Sätt ugnen på 200 grader. Lägg 1 medelstor sötpotatis, med skalet på, i en ugnsform. Sätt formen i mitten av ugnen och låt potatisen bakas i ca 30 min eller tills den är är mjuk i mitten.

Ta ut sötpotatisen och dra av skalet. Lägg sötpotatisen i en skål. Blanda i 1 msk olivolja, 1 msk pressad lime, någon nypa chiliflakes, ½ tsk rökt paprikapulver och 1 nypa salt. Mixa till en slät massa med hjälp av stavmixer.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.  

Hej på er!
Hoppas att allt är bra med er denna lördag!? Min lillasyster är på besök över helgen, så i morse tänkte jag att jag skulle bjuda henne på annan typ av frukost än vad hon brukar äta. 

Jag vaknade tidigt, så jag gick upp och satte en bröddeg och under tiden som den jäste gjorde jag en sötpotatisröra (recept ovan) samt mixade ihop en hummus. Sist men inte minst mixades en smoothie ihop på frysta blåbär, färsk spenat, chiafrön, citronsaft och -skal och havredryck innan allt dukades fram.

Idag skiner solen här så vi tänkte att vi skulle ge oss ut i omgivningarna. Jag hoppas att ni får en bra dag. Ta hand om er! Kram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar