27 januari 2012

TGIF

TGIF är nog en av de vanligaste rubrikerna på fredagar och idag känner jag att det även passar in här. Den här veckan har varit en upplevelse, så nu känner jag att det kommer sitta fint med en helg! 

Hoppas att ni har haft en bättre vecka!? Har ni några planer för helgen!? Här blir det förhoppningsvis fika på ett nyöppnat café med ekotänkt, roligt med sånt i stan.

Morgonen har startat med nybakat bröd och en vitaminboostad gröt med lite smak av nypon. Nyponskalsmjöl har, enligt vissa, en säregen smak, men kiwin, russinen och kärnorna gör att nyponsmaken inte blir lika markant i detta recept. 

Gröten kan även vara något att göra en morgon då du känner dig lite förkyld, för det ska nypon vara bra mot. Perfekt höst- och vintergröt med andra ord!

Jag tycker att den är riktigt god gröt, fast det är tillbehören i kombination som gör den. Nej, nu ska jag ta itu med dagens bestyr. Ni får ha en bra dag! Kram!

"Vitaminbomb" - 2 port
  • 2 dl grynblandning
  • 4-5 dl vatten
  • en nypa salt
  • ca 2 msk nyponskalmjöl alt. nyponsoppspulver
Till servering:
  • solros-, melon- el. pumpakärnor
  • kiwi
  • russin
  • mjölk el. mjölkfritt alternativ
Blanda alla ingredienser till gröten i en kastrull och låt koka upp. Småkoka i ca 5 min. Rör om då och då. Servera med tillbehören.
Receptinspiration från Axa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar