2014-10-26

Lasagne med linser och kål

1 form: Skölj och koka 3 dl torkade svarta linser/belugalinser med grönsaksbuljong enligt anvisningarna på förpackningen. Låt därefter rinna av.

Sätt ugnen på 200 grader. Hetta upp olja i en stor kastrull/gryta. Fräs 1 hackad gul lök och 2 finhackade vitlöksklyftor mjuka. Tillsätt 2 msk tomatpuré, ca 150 g strimlad svartkål (el. grönkål), 1 riven rödbeta, 1 tsk malen kryddpeppar och 1 tsk malen kanel och fräs så att kålen blir mjuk. Häll på 5 dl passerade tomater. Rör ner de kokta linserna. Smaka av med peppar.

Varva linssås och ca 9 (spenat)lasagneplattor i en ugnsform. Vispa ihop 1 dl havredryck och 2 dl havrefraiche och avsluta med fördela den över lasagnen. Grädda lasagnen mitt i ugnen i ca 30 minuter. Lägg på skivad/riven mjölkfri ost när ca 10 minuter återstår av gräddningen. Ta ut och låt stå i ca 10 min innan den serveras.
Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.
Tips! Uteslut rödbetan och ha i (ugnsbakad) tärnad pumpa istället. Lasagneplattorna kan ersättas eller kompletteras med skivad (med t.ex. osthyvel/mandolin) pumpa.
Pris/portion: ca 11 kr.

Lasagne är mitt svar på pyttipanna här hemma eftersom det går att variera i all oändlighet. Om jag har slattar av t.ex. grönsaker, passerade tomater och havregrädde i kylen brukar jag göra en sås av det, för att sedan varva det med lasagneplattor i en stor form. På så vis har jag även måltider som jag kan frysa in för framtiden eller äta som lunch/middag de kommande dagarna.

Den här lasagnen har härligt juliga smaker av kanel och kryddpeppar. Linserna bidrar med protein och en härlig textur, de passerade tomaterna ger en krämig känsla och kålen bidrar med både smak och textur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du vill lämna en kommentar :)
Inläggen granskas innan de publiceras.
(Spam och reklam publiceras inte)