7 oktober 2012

Tankar

Jag har tänkt på alla bloggare som tar upp det här med kostvanor, eller för att vara mer exakt, alla dessa dieter. 

Visst det är ett högaktuellt ämne som en inte kan undgå att komma i kontakt med, men jag känner att det inte är en debatt som jag inte tänker lägga mig i, jag äter det jag är sugen på, det som kroppen signalerar att den vill ha och det fungerar för mig.

De flesta har väl någon gång i livet haft ett komplicerat förhållande till mat? Jag har i alla fall haft det. När jag var yngre hade jag ett par år som kantades av tröstätning, ett begrepp som jag inte visste om då, utan det var min vardag och det var så jag trodde att det skulle vara.

Det som jag har en känsla av idag är att vi ständigt ska tänka på varför vi gör som vi gör, vi ska hela tiden vara beredda att stå till svars för våra handlingar. 

Nu menar jag inte att en inte ska strunta i vad en gör och slippa undan om en gör en oacceptabel handling, men att vi ska stå till svars för våra kostval är väl lite väl hårt? Så länge det inte skadar någon annan än en själv är det väl helt okej, för det är ju vårt eget ansvar att sköta vår kropp. Om en har barn har en ett ansvar att se till att de får i sig näringsriktig mat så att de växer som de ska och att de har hälsan, men jag kan - och ska - inte bestämma hur du ska äta. 

Jag hoppas att ni förstår att recepten på min blogg är några recept som jag tycker om, som jag har gillat, men för det betyder det inte att just du måste tycka om eller testa dem, men om du skulle gilla dem är det bara roligt, kanske kan du får en ny favoriträtt!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar