29 september 2012

Rispytt med kikärter & aprikoser

Redan lördag, det känns som att det var måndag igår, veckan har gått fortare än det brukar tycker jag. Idag tänkte jag ägna helgen åt saker som måste göras varvat med att njuta av höstens vackra prakt.

I morgon är september över och Bondepraktikan stämde bra för september, då det började med regn och regn har det varit med råge. För dagen (29/9) gäller: "Om denna dag blåser nordlig eller ostlig vind, blir vintern ej sträng" samt "Mild vinter följer ock, om det regnar utan blåst på Mikael. Regnar det ej på denna dag tyder det på ett torrt nyår". Det ser ut att bli en fin dag, så det bådar gott tycker jag.

Sedan några veckor tillbaka har jag tagit itu med att avverka diverse recept ur mina klippböcker då inspirationen har varit lite frånvarande eller snarare har tiden inte räckt till riktigt. 

Senast testade recept blev ett som jag gjorde om lite. Jag hade i saffran som jag tycker är en god krydda och som sätter lite extra guldkant på vardagen, sedan gör det sig bra med torkade aprikoser och spiskummin. Väl värt att testa. Ha nu en underbar helg! Kram!
2 port: Koka 2 port. svart ris enligt anvisning på förpackningen. vitlöksklyfta. Fräs 1 hackad gul lök, 1 finhackad vitlöksklyfta och ½ tärnad paprika med 1 tsk malen spiskummin och ½ paket saffran (kan uteslutas) i olja i en stekpanna i någon minut. 

Tillsätt ½ påse fryst sojafärs och fräs ytterligare ca 5 min. Salta och peppra. Blanda i 1½ dl kokta kikärter och strimlade torkade aprikoser. Blanda ner det kokta riset i pannan och strö över rostade cashewnötter. Servera med (mjölkfri) yoghurt. Avnjut!
Receptinspiration från alltommat.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar