30 januari 2012

"Fruktig polentagröt"

Jag vet att minst två av er som brukar kika in här på bloggen är glutenintoleranta, så därför tänkte jag tipsa er (och alla andra) om den här gröten, för den är en perfekt gröt för den som inte tål gluten. Gröten passar även den som gillar lite syrliga, söta grötvarianter.

Gröten är fruktig och smakrik där aprikoserna, bananen och apelsinjuicen bidrar med både sötma och fruktighet. Lite kul med polenta också, som omväxling till gryn. Till konsistensen påminner den om mannagrynsgröt. Kanske en gröt för såväl stor som liten?!

Nu får ni ha en underbar start på ännu en vecka, helt galet att januari snart är över! I år gick januari fort tycker jag. Kram på er!

1 port
  • 3 torkade (osvavlade) aprikoser
  • 5 msk polentagryn
  • en nypa salt
  • 2½ dl vatten
  • ½ banan
  • 2 msk färskpressad apelsinjuice
  • 1 tsk hampa- /kokosolja
Strimla aprikoserna. Koka upp aprikosstrimlorna med polenta, salt och vatten. Låt sjuda i ca 10 min (beroende på vilken sorts polenta du har så varierar koktiden, så läs på förpackningen. Saltå Kvarns polenta har en koktid på 5-6 min) och späd med mer vatten om det behövs.

Mosa ner bananen när polentan är mjuk. Vänd ner apelsinjuice och olja i gröten. Servera med växtmjölk.

Receptinspiration ur "Femina" nr 1, januari 2009. 
Recept av Malin Söderström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar