2016-11-09

Vintern är här

En väldigt enkel studenträtt som har härliga smaker av (rökig) paprika, hetta och med en sötsur karaktär. Perfekt för lite kyligare dagar. Jag gör den oftast då jag har haft långa skoldagar och vill ha något snabbt.

2 port: Hetta upp olja i en stekpanna eller tjockbottnad kastrull. Fräs 1 tunt skivad gul lök på svag värmen i oljan i ca 8 min så att den blir mjuk och gyllene.

Tillsätt 2 rivna vitlöksklyftor, en bit skalad, finriven färsk ingefära, 1 nypa chiliflingor och 2 tsk paprikapulver och fräs under omrörning i ytterligare 1-2 min. Tillsätt 3/4 dl ketchup, 1 tetra sköljda och avrunna kidneybönor och ca 3/4 dl kallt vatten.

Blanda om och låt allt småputtra i ca 5 min. Blanda i ca 1 msk citron på flaska (eller färskpressad om du har det). Smaka av med peppar. Servera med t.ex. kokt ris.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan. 
Inspiration från Hugh Fearn Whittingstall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du vill lämna en kommentar :)
Inläggen granskas innan de publiceras.
(Spam och reklam publiceras inte)