18 augusti 2015

"Snusmumrikens meditationssoppa"

Det här är en otroligt lättlagad och relativt billig soppa, inte minst på hösten då det är säsong för morötter (och andra rotfrukter). 

Jag har gjort soppan några gånger, men den här gången var det första gången som jag testade att ha i havrebaserad "cremé fraiche", vilket jag tyckte jag en rund karaktär åt soppan. Vill man ha en krämigare soppa är det bara att minska mängden vatten något, dock inte för mycket eftersom riset ska kokas i soppan. Riset bidrar även till en tjockare konsistens på soppan.

För att det skulle bli en mer matig soppa serverade jag kokta små linser till samt bröd. Bon appetit!

ca 3 port: Hetta upp olja i en stor kastrull. Fräs 6 skalade och tärnade morötter tillsammans med 1 hackad gul lök i oljan. Tillsätt 6-7 dl vatten samt ca ½ msk grönsaksbuljongpulver i kastrullen.

Blanda i 1 dl okokt ris (t.ex. paraboiled eller avorioris) och koka soppan tills riset är mjukt, ca 20-35 min beroende på rissort. Blanda i 2 dl havrebaserad cremé fraiche strax innan servering. Rör om och låt soppan bli varm. Servera med valfria tillbehör.
Glutenfri (Välj en buljong fri från gluten). Mjölkfri. Sojafri. Vegan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar