24 juni 2015

Piroger till sommarens eskapader

Nu är sommaren här vilket kan innebära vistelser på stranden, cykelturer och andra aktiviteter som kräver matsäck. Eller så vill en bara ha något gott och enkelt att ha med i lunchlådan till jobbet. Gott till är t.ex bönsallad, råkost och någon kall röra såsom tzatziki eller myntayoghurt.

För den som är sugen på att baka andra piroger så finns det sedan tidigare ett recept på linspiroger [receptlänk] där linserna kan ersättas med 1 tetra sköljda och avrunna kikärter.

Ca 5 stycken
Deg: Blanda ihop 3,75dl siktat dinkelmjöl och 1 tsk senapspulver i en skål. Blanda i 0,5 dl riven mjölkfri ost och 100 g rumstempererat mjölkfritt smör. Blanda ihop allt till en smulig massa. Blanda i 5 msk vatten och blanda ihop till en fast deg. Täck degen med plast och ställ in den i kylen i ca 30 min.

Fyllning: Koka 4 tärnade potatisar och 2 tärnade morötter i vatten i ca 5 min så att de blir mjuka, men ändå behåller en krispighet. Låt rinna av väl.

Hetta under tiden upp en stekpanna med olja. Bryn hackad 150 g svamp (jag använde ostronskivling) och 0,5 fint tärnad paprika i ca 5 min så att den blir mjuk samt att den mesta av vätskan som blir avdunstar. Blanda i 1 msk mjöl och låt koka ihop i någon minut. Ta bort pannan från plattan och tillsätt 1 dl mjölkfri grädde (t ex havrebaserad) och 1 dl växtmjölk, lite åt gången. Ställ tillbaka på plattan och låt allt koka ihop under omrörning. Blanda i potatis- och morotstärningarna, 2 dl frysta gröna ärtor, 1,5 msk hackad färsk mynta och 1 msk hackad dill. Ta av från plattan och låt fyllningen svalna.

Kavla ut degen på lätt mjölat bakbord. Ta ut ca 5 cirklar med hjälp av t.ex. ett fat. Fördela fyllningen i mitten av varje cirkel. Pensla kanterna med kallt vatten. Försegla pirogerna genom att vika upp två motsatta kanter och tryck ihop de ordentligt. Placera pirogerna på en plåt med bakplåtspapper. Täck över de och ställ de i kylen i ca 30 min.

Värm under tiden ugnen till 200 ° (175° varmluft). Ta ut pirogerna ur kylen och ta av plasten. Pensla med smält mjölkfritt smör. Grädda pirogerna i mitten av ugnen i ca 30 min, tills pirogerna har fått en fin gyllene färg. Ta ut och låt svalna något eller helt. Avnjut!
Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.
Inspiration från Vegetarian living, juni 2015.

21 juni 2015

Granola

Den här granolan har en mild smak av apelsin med sötma från russin och krispighet från pistagenötter, sesam- och solrosfrön.

1 plåt: Sätt ugnen på 175°. Blanda ihop 6 dl rent havregryn, finrivet skal från 1 ekoapelsin, 1 dl skalade sesamfrön, 2½ dl pistagenötter, 1 dl kokosflingor, 1 dl solrosfrön, 2 msk baobabpulver, ca  1 tsk malen kanel och 2 dl russin i en stor skål.

Smält ½ dl kokosolja och blanda ihop med 1 msk lönnsirap och 1 dl vatten. Häll blandningen över de torra ingredienserna. Blanda om väl. Häll ut blandningen på en plåt med bakplåtspapper. Rosta blandningen i mitten av ugnen i ca 20 min. Rör om blandningen några gånger under rostningen.
Glutenfri. Mjölkfri. Vegan.

9 juni 2015

Väldigt god pastasås

Fräs 1 hackad gul lök, 2 finhackade vitlöksklyftor och 1 grovt riven stor morot i olja i en stor stekpanna/kastrull.

Tillsätt 1 tetra passerade tomater, 1,5 dl sköljda och avrunna torkade belugalinser/svarta linser, 1-2 dl vatten, buljongpulver, 1 skvätt balsamvinäger, 1 nypa kokossocker, lite malen spiskummin och havregrädde.

Koka upp och låt det hela sjuda under lock i ca 30 min. Smaka av med torkad oregano och peppar. Servera med kokt pasta (även gott till ris).
Glutenfritt (Kolla buljongen. Ersätt havregrädden med annat alternativ). Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.

8 juni 2015

Rabarber och hallon i en härlig symfoni

Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg ca 500 g skuren rabarber i en pajform. Blanda i ca 1 msk potatismjöl samt kokossocker efter tycke och smak (beroende på hur sur rabarbern är). Fördela 225 g (1 paket) frusna hallon över rabarberna. Strö över 1 tsk vaniljpulver och ca 1 msk mortlade kardemummakärnor (alt. malen kardemumma).

Blanda ihop 1 dl rent havremjöl, 1 dl rent havregryn, 0,75 g rapsolja/kokosolja/eller mjukt, mjölkfritt smör och ca 5 msk kokossocker till en smulig blandning. Smula blandningen över rabarberna och hallonen. Sött in i mitten av ugnen och grädda i ca 40 min. Ta ut och servera med t.ex. mjölkfri vaniljglass.
Glutenfri. Mjölkfri. Sojafri. Vegan. Äggfritt.

Rabarberpaj i månadsskiftet maj-juni har blivit lite av en tradition att göra, så varför sluta med det när rabarberpaj är så gott!? 

Häromdagen bakade jag denna goda rabarberpaj där hallon och kardemumma fick samsas med rabarberna under ett härligt knäckigt täcke. Väl värd att testa. Passar säkert lika fint att använda äpplen istället för rabarber och hallon när det blir äpplepajsdags senare i sommar.

4 juni 2015

Fyllda pannkakor

Ca 4 pannkakor: Blanda 1½ dl siktat dinkelmjöl, ca 1 msk majsstärkelse, ½ tsk bakpulver, 1 nypa salt och ev. 1 nypa kokossocker i en bunke. Tillsätt 3 dl växtmjölk under vispning så att smeten blir klumpfri. Tillsätt 1 msk rapsolja/kokosolja och stek pannkakorna.
Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan. Äggfritt.

För några dagar sedan gjorde jag pannkakor till frukost. Dessa fylldes med banan, kokos samt stekt ananas med kanel och kokossirap. Blev riktigt gott. Värt att testa. 

För den som gillar fyllda pannkakor finns det ett recept på pannkakor fyllda med choklad, mandel och banan HÄR [receptlänk]. För pannkaksfantasten finns det ett flertal recept i receptarkivet, vilket återfinns strax under headern under "Annat Smått & Gott"     

Det som göms i snö...

Hejsan, om någon fortfarande tittar in här!? Det var ett tag sedan. Livet kom emellan eller vad en nu säger. Lagar mat gör jag fortfarand...