30 maj 2015

"Stärkande bovetegröt"

Det här är en av mina favoriter när det kommer till gröt. Den har en så härligt god smak av kanel, lite sötma från russin samt krispighet från det hela bovetet.

Det är dessutom en perfekt gröt att koka mycket av på en gång, så att en har gröt för flera dagar.

Jag använde en blandning av helt och krossat bovete, men gröten är lika god att göra på bara den ena sorten också.

2 port
  • 1 dl krossat och/eller helt bovete 
  • ½ dl russin
  • 1 msk krossade chiafrön
  • ½ msk chiafrön 
  • 1 msk kanel 
  • 1 salt 
  • 3 dl kallt vatten 
Dagen/Kvällen innan: Lägg bovetet och russinen i en skål. Häll på ca 2½ dl kokande vatten. Rör om och sila bort överflödigt vatten.

Tillsätt chiafrön, kanel och salt samt det kalla vattnet (3 dl). Låt koka i ca 15 min. Rör om då och då. Stäng av plattan och låt gröten svalna innan den ställs in i kylen över natten.
På morgonen: Värm gröten och servera med växtmjölk.
Glutenfri. Mjölkfri. Vegan. Sojafri.

Gröten kan även göras direkt på morgonen.
Gröten håller sig ett par dagar i kylen.
Jag har funderat på hur jag ska utforma mina inlägg i fortsättningen. Jag tänker att jag kanske ska skriva lite mer "personliga" saker som jag gör nu, under "läs mer", lite dolt sådär. 

En del kanske bara besöker bloggen för recepten, och då kan den mer personliga delen kan vara lite dold, eller vad tycker ni?!?

Idag skiner solen och det gör mig så glad. Jag fick dessutom ett positivt besked på mejl idag, så nu känner jag mig extra glad! Jag kanske har fått ett roligt "sommarjobb"  (en syssla kanske är ett mer passande ord) senare i sommar, och jag hoppas att det ska få mig att ännu starkare känna att det jag pluggar till är vad jag vill syssla med resten av mitt liv. Jag kommer säkert skriva mer om detta när detta "uppdrag" börjar bli lite mer aktuellt. Först ska jag försöka att njuta av sommaren i den mån jag kan, då jag inte kommer ha "sommarlov" detta år.

Om en liten stund ska jag åka runt på lite loppisar och leta efter saker som jag kan göra om och inreda mitt boende med. Önskar er en fin lördag och hoppas att ni mår bra! Kram!

2 kommentarer:

  1. Jag läser gärna lite blandat! Personligt är ju inte = tråkigt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för att du tog dig tid att svara och för din respons :)
      Kram

      Radera