12 maj 2015

Grönsaker till frukost

Ett enkelt sätt att få i sig grönsaker till frukost är att göra zoats! Zoats är helt enkelt havregrynsgröt som innehåller zucchini. Det må låta konstigt, men tro mig, det är gott! Jag har till och med testat det på skeptiska grötätare som har gillat det.

Jag grovriver min zucchini, men den kan också finrivas. Jag har aldrig testat att finriva, men jag har hört/läst att folk tycker att det smakar mindre zucchini då, inte för att jag tycker att det smakar zucchini, men smak är ju individuellt.

Idag gjorde jag en variant med en härligt god smak av kanel och apelsin. "Mjölken" bidrar till en krämighet.

1 port 
Blanda ihop ca 1 dm, grovt riven zucchini, 2 dl växtmjölk, ca ½ dl vatten, 1½ dl havregryn, finrivet apelsinskal och lite malen kanel i en kastrull. Koka upp och låt koka ihop till önskad konsistens. (Vill en ha en fastare gröt kan t.ex. mandel-/eller kokosmjöl tillsättas). Lägg upp i djup tallrik och servera med valfria tillbehör. Avnjut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar