10 maj 2015

Chaigröt

Chaigröt tillhör en av mina favoriter. Den är en jättegod och värmande gröt som smakar pepparkaka. Gröten innehåller kryddor som t.ex är bra för matsmältningen, oroliga magar eller illamående. samt att de har antiinflammatoriska egenskaper.

Kryddorna kan ersättas med färdig pepparkakskrydda om en inte har alla kryddorna hemma. Fröer och kokosflingor bidrar med crunch och lite bitig känsla. En gröt som med andra ord ger en bra start på dagen!

Chaigröt- 2 port
  • 5 dl vatten/ 2 cups water
  • 2½ dl rågflingor/ 1 cup rye flakes (Rent havre för glutenfri variant/ Use oats for a gluten free version)
  • 1 tsk kanel/ 1 tsp ground cinnamon
  • 1 krm mald ingefära/ a pinch of ground ginger
  • 1 krm mald kardemumma/ a pinch of ground cardamom
  • 1 krm mald nejlika/ a pinch of gound cloves
  • 1 msk kokosflingor / shredded coconut
  • en nypa salt/ a pinch of salt
  • 1 msk solrosfrön / 1 tbsp sunflower seeds
  • 1 msk sesamfrön/ 1 tbsp sesame seeds

Blanda alla ingredienser, låt dem koka upp och sedan stå och svälla på låg värme i ca 10 min. Servera med t ex skivad banan, agavesirap och växtmjölk.

English: Put all the ingredients in a saucepan. Bring to the boil and simmer for 5 minutes, stirring from time to time. Leave the porridge to stand for 5 minutes before eating. Serve with banana, agave syrup and plantbased milk.

Som jag nämnde i det senaste inlägget är jag mer aktiv på instagram [länk] just nu. Det tar lite mindre tid att uppdatera där än att blogga. Men snart är skolan över för denna termin och då är det "sommarlov". Jag kommer dock jobba, men jag kommer förhoppningsvis att ha mer tid att blogga.

Önskar er en underbar dag. Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar