3 februari 2015

Nyponbröd

Det här brödet är gott att rosta. Det innehåller bl.a. krispiga solrosfrön och c-vitaminrikt nyponskalmjöl. Kanske även kan sitta fint att baka det nu när förkylningar går?! Det är även gott att inta till en värmande soppa.

1 bröd: Mät upp 6 dl fingervarmt vatten (ca 35 grader) och 2 tsk (agave)sirap i en bunke. Blanda i 40g smulad färsk jäst - för hand eller med elvisp - i bunken. Vispa i 6 msk fiberhusk (= psylliumfröskal). Låt blandningen stå i 10 min.

Blanda därefter i 2 dl majsmjöl, 3 dl bovetemjöl, 1 dl nyponskalmjöl, 2 dl solrosfrön och ½ tsk salt i bunken. Bearbeta degen - i maskin eller med elvisp med degkrokar - i 5 min på hög hastighet. Låt degen vila till dubbel storlek, ca 30 min.

Lägg degen i en smord 1½ liters form. Strö boveteflingor på toppen och låt jäsa under bakduk i 40 min.

Värm ugnen till 200 grader. Ställ in brödet i mitten av ugnen och grädda i 40-45 min eller tills brödet har en innertemperatur på 96 grader. Ta ut brödet ur formen och lägg det på ugnsgallret. Låt det svalna innan du skär upp det.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Nötfritt. Sojafritt. Vegan.
Receptinspiration från Kungsörnen.

Det blev visst ett litet uppehåll här. Det kom lite saker emellan såsom en långväga flytt, bostadsjakt och påbörjande av mångåriga studier, så bloggen (och datorn och kameran också för den delen) hamnade i skymundan.

Jag kan inte riktigt säga att jag är tillbaka på banan igen med bloggandet, för just nu har jag en tenta som flåsar mig i nacken samt att jag är mitt uppe i att reda ut min boendesituation.

Jag tänkte mest säga att jag lever och att jag kommer att fortsätta att blogga framöver, kanske med inslag av lite mer personlig karaktär beroende på hur mitt "nya" liv ter sig. Finns några önskemål på vad ni vill läsa om är det bara att säga till! Ta hand om er så hörs vi! Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar