4 december 2014

Linssås med apelsin och rotfrukter.

När jag var liten hade min mamma alltid i morötter i köttfärssåsen för att jag och min syster skulle få i oss lite grönsaker. Fast det var inte enbart för att det var en grönsak som morötterna hamnade i såsen, de bidrog även till att såsen fick mer smak samt saftighet.

Numera använder jag gärna den lite "köttiga" linssorten belugalinser när jag inspireras av rätter innehållandes färs. 

I den här pastasåsen har linserna fått sällskap av morötter, rotselleri, palsternacka och apelsin. Tillsammans med vinäger bidrar apelsinen till att såsen får en lite syrlig smak. Hur gott som helst. Perfekt vinterrätt är det också, eftersom apelsinerna är som godast just under vintern.

Önskar er en fin fortsättning på veckan. Ta hand om er. Kram.

Fräs 1 finhackad gul lök och 2 finhackade vitlöksklyftor mjuka i olja. Tillsätt 2 grovrivna palsternackor, 2 grovrivna morötter och ev. 1 liten bit grovt riven rotselleri. Fräs i ytterligare några minuter.

Blanda i 2 dl sköljda, torkade belugalinser, rivet skal och saft från 1 ekoapelsin, 0,5 msk torkad oregano, 1 tetra passerade tomater, 1 skvätt soja, 1 msk balsamvinäger och 0,5-1 dl vatten. Sänk värmen och låt såsen sjuda ca 25 minuter under lock så att linserna blir mjuka. Smaka av med svartpeppar. Servera med pasta eller dyl.
Glutenfritt (Använd en glutenfri soja. Servera med glutenfri pasta). Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.
Pris/portion: ca 13 kr.
Inspiration från Ica.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar