9 december 2014

Rårisgröt med kokos

Blanda ihop 1 dl rårisflingor, 1 nypa salt, 1½ dl kokosmjölk och 1½ dl vatten i en kastrull. Koka upp och låt koka på medelvärme i ca 5 min eller tills gröten har fått en krämig konsistens. 

Servera gröten med stekt persika, lite lönnsirap, vegetabilisk mjölk och pistagenötter.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.

Varje jul när jag ska koka risgrynsgröt kokar den alltid över - det slår aldrig fel. Därför blev jag glad när jag hittade rårisflingor, för nu kan jag koka risgröt utan att det kokar över. Ytterligare en fördel är att gröten snabbt kan kokas på morgonen eller till mellanmål.

Bilden är från i somras, därav persikan, men gröten är även god att servera med t.ex. (blod)apelsin och rostade mandlar. 

5 december 2014

Juliga kokostoppar

7 toppar: Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop 1 msk fiberhusk (eller motsvarande mängd malda chiafrön) med 0,5 dl vatten. Blanda i 0,5-1 kuvert saffran, 0,5 dl kokossocker och 0,25 dl smält kokosolja. Rör i 2,5 dl kokosflingor. Låt blandningen stå och svälla i ca 15 min.

Forma sju (7) toppar av smeten och ställ de på en plåt med bakplåtspapper. Grädda topparna i mitten av ugnen i ca 15 min. Ta ut topparna ur ugnen och låt de stelna.

Smält mörk choklad över vattenbad. Doppa kokostopparna i chokladen och ställ svalt så att chokladen stelnar.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

Inför andra advent kanske det kan sitta fint med kokostoppar med smak av saffran? Jag bjöd på det och lite annat på första advent och de gick hem hos gästerna.

Kokostoppar förknippar jag med hemkunskapen på högstadiet, kokostoppar och hallongrottor bakades varje termin, kanske för att det är enkelt att göra vad vet jag. Vad jag vet är att kokostoppar är gott och med choklad blir det ännu godare. Önskar er en fin fortsättning på fredagskvällen samt en fin helg. Ta hand om er.

4 december 2014

Linssås med apelsin och rotfrukter.

När jag var liten hade min mamma alltid i morötter i köttfärssåsen för att jag och min syster skulle få i oss lite grönsaker. Fast det var inte enbart för att det var en grönsak som morötterna hamnade i såsen, de bidrog även till att såsen fick mer smak samt saftighet.

Numera använder jag gärna den lite "köttiga" linssorten belugalinser när jag inspireras av rätter innehållandes färs. 

I den här pastasåsen har linserna fått sällskap av morötter, rotselleri, palsternacka och apelsin. Tillsammans med vinäger bidrar apelsinen till att såsen får en lite syrlig smak. Hur gott som helst. Perfekt vinterrätt är det också, eftersom apelsinerna är som godast just under vintern.

Önskar er en fin fortsättning på veckan. Ta hand om er. Kram.

Fräs 1 finhackad gul lök och 2 finhackade vitlöksklyftor mjuka i olja. Tillsätt 2 grovrivna palsternackor, 2 grovrivna morötter och ev. 1 liten bit grovt riven rotselleri. Fräs i ytterligare några minuter.

Blanda i 2 dl sköljda, torkade belugalinser, rivet skal och saft från 1 ekoapelsin, 0,5 msk torkad oregano, 1 tetra passerade tomater, 1 skvätt soja, 1 msk balsamvinäger och 0,5-1 dl vatten. Sänk värmen och låt såsen sjuda ca 25 minuter under lock så att linserna blir mjuka. Smaka av med svartpeppar. Servera med pasta eller dyl.
Glutenfritt (Använd en glutenfri soja. Servera med glutenfri pasta). Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.
Pris/portion: ca 13 kr.
Inspiration från Ica.

Det som göms i snö...

Hejsan, om någon fortfarande tittar in här!? Det var ett tag sedan. Livet kom emellan eller vad en nu säger. Lagar mat gör jag fortfarand...