29 oktober 2014

Tempeh, svarta bönor och italienska smaker

20 bollar: Bryt 340 g tempeh i bitar och ångkoka* i 10 minuter. Sätt under tiden ugnen på 175 grader och klä en plåt med bakplåtspapper.

Lägg 1 tetra sköljda och avrunna svarta bönor i en stor skål. Mosa ihop bönorna, med hjälp av en gaffel/potatisstöt, så att det blir ordentligt mosat men inte som en puré.

Riv ner 1 vitlöksklyfta i skålen och tillsätt därefter 1 tsk torkad timjan, 2 tsk torkad och smulad oregano, ½ tsk paprikapulver, lite svartpeppar, 1 msk tamari, 1 msk tomatpuré och 1 msk balsamvinäger. Blanda om ordentligt.

Tillsätt den ångkokade tempehen till skålen och mosa den ordentligt. Låt smeten stå en stund och svalna något och blanda därefter i 4 msk glutenfritt ströbröd och 1 nypa salt.

Forma bollar av smeten, ca 20 stycken, och lägg de på den bakplåtspappersklädda plåten. Täck över plåten med folie. Baka bollarna i mitten av ugnen i 15 minuter. Ta ut plåten och vänd bollarna, och baka de därefter i ytterligare 10 minuter utan folie. Ta ut och servera med valfria tillbehör.
Recept ur "Appetite for Reduction" av Isa Chandra Moskowitz.
Glutenfritt. Kan frysas. Mjölkfritt. Vegan.
*Har du ingen ångkokare går det att ångkoka genom att lägga tempehen i en sil (inte av plast), som du placerar över en rostfri kastrull med lite vatten i botten och lock över.

Tempeh är något som jag länge har velat testa, men det har inte gått att få tag på det där jag bor, så när jag var i en annan stad passade jag på att besöka en hälsokostbutik där det fanns.

När jag väl hade tempehen kunde jag inte komma på vad jag skulle göra med den, men efter lite letande hittade jag ett recept på bollar med svarta bönor och tempeh som jag tyckte lät goda, och det var dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar