2014-10-20

Rotfruktsbiffar med linser & kikärter

10 biffar: Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop 1/4 dl chiafrön med 3/4 dl vatten i en skål och låt de svälla i ca 15 min. Rör om efter ca 5 min.

Koka 1 dl sköljda och avrunna torkade röda linser i 3 dl vatten med grönsaksbuljong i ca 10 min. Låt rinna av i en sil.

Hetta upp olja i en stor gryta/stekpanna. Fräs 2 stora, skalade och grovt rivna palsternackor, 2 stora, skalade och grovt rivna morötter, 1 finhackad gul lök och 2 finhackade vitlöksklyftor mjuka i oljan.

Mixa ihop 4 dl kokta kikärter med chiafröna och 1 nypa örtsalt i en matberedare. Blanda i hälften av rotfruktsfräset och mixa snabbt ihop. Lägg över kikärtsblandningen i en stor skål. Blanda i de kokta linserna och resten av rotfruktsfräset. Smaka av med örtsalt och peppar. (Rör ev. i lite mjöl/ströbröd el. fiberhusk om blandningen känns för lös).

Forma 10 biffar och lägg på en bakplåtspappers klädd plåt penslad med lite olja. Baka biffarna i mitten av ugnen i ca 30 min. Vänd biffarna efter halva tiden.
Glutenfritt (Använd glutenfri buljong och glutenfritt mjöl). Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan. Äggfritt.
Pris/Biff: ca 4 kr.

Nu är det säsong för rotfrukterna och då gäller det att passa på. Och det finns så mycket gott en kan göra med rotfrukter såsom rotmos, rödbetsbiffar, morotssoppa eller kanske dessa biffar som innehåller både linser och kikärter som proteinkälla. För mer smak kan t.ex. curry tillsättas då en fräser rotfrukterna.

1 kommentar:

  1. MUMS, hvor ser det lækkert ud :-)
    KH Cathrine fra www.cathrineyoga.dk

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en kommentar :)
Inläggen granskas innan de publiceras.
(Spam och reklam publiceras inte)