12 oktober 2014

Nybakat en regnig söndagsmorgon

Igår gjorde jag ett försök till att göra egen havreyoghurt, dock inte med det resultat jag hade önskat. Men inget ska gå till spillo, så därför bakade jag ett snabbt bröd som blev desto bättre. 

Brödet är neutralt i smaken så en kan tillsätta lite brödkryddor till smeten för mer smak eller så satsar en på smakrika pålägg. Till brödet serverades en variant på "Raw Buckwheat Porridge" [länk], med smak av kokos och mango.

Idag regnar det så jag funderar på att gå på bio. Önskar er en fin söndag. Ta hand om er! Kram.
5 bröd: Blanda ihop 1,75 dl rent havregryn och 1,25 dl kallt vatten i en skål. Låt stå och svälla i ca 30 min.

Blanda ihop 1,25 dl bovetemjöl, 1 dl majsmjöl, 1,5 msk malda hela linfrön, 1,5 msk fiberhusk, 0,5 msk bakpulver, 1 nypa gurkmeja (kan uteslutas) och 1 nypa salt i en annan skål.

Sätt ugnen på 175 grader. Tillsätt havregrynsblandningen, 1 msk rapsolja och ca 1-1,5 dl kallt vatten till mjölblandningen och bland ihop. Börja med den mindre mängden vatten. Degen ska bli lös, men ändå hålla ihop så att den går att forma till fasta bollar. Forma 5 bollar av degen och lägg de på en bakplåtspappersklädd plåt. Platta till bullarna och strö över boveteflingor.

Sätt in i ugnen och grädda i ca 25-30 min. Ta ut och låt bröden få vila en stund innan de delas. Servera med valfria pålägg.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Vegan. Sojafritt. Äggfritt

2 kommentarer: