2 oktober 2014

Bokskörd sommaren 2014

Det blev några läsvärda böcker lästa i sommar. Den bok som jag nog kommer minnas mest är "Snabbmatslandet" som var mer skrämmande än vad jag hade trott att den skulle vara (lite mer om boken längre ner). Tjock bok, men lättläst. 

Boklistan, sommaren 2014:
  1. "Avig Maria" av Mia Skäringer.
  2. "Food rules - An eater's manual" av Michael Pollan.
  3. "Förlorad" av Michael Robotham.
  4. "Little Bee" av Chris Cleave.
  5. "Main street vegan" av Victoria Moran.
  6. "Mindfulness i hjärnan" av Åsa Nilsonne.
  7. "Rebell med frusna fötter" av Johanna Nilsson.
  8. "Snabbmatslandet" av Eric Schlosser.
  9. "The secrets of people who never get sick" av Gene Stone.
  10. "The world according to Bob" av James Bowen. 
  11. "Tillsammans: om medkänsla och bekräftelse" av Anna Kåver och Åsa Nilsonne.
  12. "Vadå vegan" av Lisa Gålmark. 
Lite om några av böckerna:

Bok nr 3 är riktigt spännande och det gick inte som läsare att ana hur boken skulle sluta, vilket jag gillade då en del deckare kan vara lite förutsägbara. En bok som var svår att lägg ifrån sig. 

Bok nr 5 och bok nr 12 är böcker som passar den som funderar på att bli vegan eller för en förälder till ett barn som vill bli det. Bok nr 5 är mer ingående - än bok nr 12 - och är indelad i olika kapitel, i vilka ett specifikt ämne behandlas. Varje kapitel avslutas med ett veganskt recept, lite som i "My Berlin kitchen" och "Ät och spring". Mer om boken kan du läsa HÄR.

Bok nr 7 I tonåren läste jag några av Johannas andra böcker, vilka jag gillade. Den här boken var bra och träffsäker på sina ställen. Inte den bästa boken jag har läst av Johanna, men helt klart läsvärd. 

Bok nr 8 handlar om snabbmatsindustrin i världen och då främst i USA. Boken behandlar bl.a. hur djuren samt dem som arbetar på slakterierna - från vilka snabbmatskedjorna köper sitt kött - har det, hur de som arbetar på snabbmatsrestauranger inte kan vara fackligt anslutna med risk för att förlora sina jobb, hur smittat kött säljs till skolbespisningar samt att Mc Donalds pommes frites är så goda för att dem - i alla fall förr - friterades i nötfett från kor. Författaren har även besökt smakfabriker, i vilka smakämnen till t.ex. pommes frites och milkshakes skapas. Riktigt läskig läsning.

När jag läste om slakterierna kunde jag inte annat än att tänka på filmerna Earthlings och Food inc. Riktigt bra bok. Det är tolv år sedan den skrevs så förhoppningsvis har en del av det negativa i boken blivit till det bättre.

Bok nr 9 har jag redan skrivit om HÄR och den är läsvärd. Bok nr 10 är fortsättningen på "A street cat named Bob" som jag läste förra sommaren. Precis som i "A street cat named Bob" blev jag berörd av James och Bobs historia om hur de tillsammans försöker överleva genom att sälja Londons motsvarighet till "Situation Stockholm". Helt klart läsvärd, speciellt om en tycker om katter.  

Bok nr 11 var precis som i "Att leva ett liv, inte vinna ett krig: om acceptans", som jag läste för två somrar sedan, läsvärd samt tänkvärd på så sätt att den gav mig som läsare en del insikter i saker och ting. Samma sak gäller för bok nr 6.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar