20 september 2014

Linshummus utan vitlök

Hummus är något som jag gör ofta då det både passar som pålägg, dipp och tillbehör till maten, men inte minst är det gott. 

Just denna hummus innehåller inte vitlök, men den är god för det, istället får smakerna av spiskummin och citron dominera. Hummusen fick toppa nybakad bovetelimpa HÄR [receptlänk], som är ett riktigt gott bröd. Dessutom är det glutenfritt för den som inte tål/äter det.

För den som gillar gröt var det receptet på jordnötsgröt [receptlänk] som användes, fast med hasselnötssmör istället för jordnötssmör, vilket gav en mer smakrik gröt.

Nu tänkte jag passa på att njuta av ännu en fin septemberdag. Jag hoppas att ni får en fin och bra dag. Ta hand om er! Kram.

ca 2 dl: Lägg 1 dl sköjda och avrunna torkade röda linser i ca 2 dl kallt vatten i en kastrull. Koka upp och koka linserna mjuk, på medelvärme, i ca 10 min. Häll av överflödigt vatten och låt linserna svalna något.

Lägg de kokta linserna, 1 msk tahini, 1 dl naturella cashewnötter, ca 1 krm malen spiskummin (valfritt), 1 msk pressad citron, 1 nypa salt och 1 msk olivolja i en mixer (du kan även lägga ingredienerna i en skål och mixa med en stavmixer). Tillsätt ev. lite vatten  (ca1-1½ msk) om hummusen blir för fast.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.
Pris/Sats: Ca 14 kr.

6 kommentarer:

  1. Tack för receptet, den här hummusen ska jag absolut använda mig av till mina lunchmackor nästa gång som jag reser till min flickvän.
    Tycker att just hummusmackor av något gott rågbröd är så himla bra resemat, med tanke på att de klarar sig så fint utan kylväska och dessutom är både goda och mättande, men just vitlök är ju inte direkt den optimala ingrediensen att äta innan en hälsar på sin partner, kanske... Haha.
    Ha en fin ny vecka! c:
    //Nea

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Det var lite så jag tänkte, att en inte alltid vill äta vitlök ifall en ska pussa på sin partner ;)

      Hoppas att du får en bra dag och helg. Ta hand om dig! Kram

      Radera
  2. Haha, precis! Smart tänkt av dig tycker jag. (:

    Tack, det har jag än sålänge haft! Ett antirasistiskt torgmöte och därefter stödspelningar för Palestina har varit en intensiv men mysig och peppande dag i ett soligt Höstgöteborg. Jag hoppas att även din helg har varit bra än sålänge, och att den blir fortsatt fin! c:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en bra och givande dag. Spelar du i ett band eller lyssnade du bara? :)
      Bor du i Götet? Jag älskar den stan och hoppas att jag ska kunna flytta dit snart. Verkar dessutom finnas mycket kul att hitta på där :)
      Tack, hoppas att din helg också fortsätter att vara bra :) Kramkram

      Radera
  3. Jag älskar hummus numera o gör dte ofta (varje dag för det går åt haha!) men jag gör alltid utan vitlök. I så fall kryddar jag med vitlökspulver EFTERÅT istället om jag vill ha det på/i det jag äter det till sen. e lite känslig för lök o vitlök så.. Har aldrig tahini i heller o sällan spiskummin. Vill göra min (gillar min) så neutral som möjligt. brukar ha citronsaft o salt.

    har däremot lite svårt för humus på mackor.. sne jag blev vegan så slutade jag ju med mjökprodukterna (vilket va det enda som ju va skillnaden för mej från när jag va vegetarian "bara") och därmed ost och smör - på mackorna. Så just nu äter jag inga mackor heller för finns inget pålägg nu som jag gillar ändå. Gillar inte avokado på mackan heller. Men... just nu så saknar jag inte mackor heller hehe :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir att du känner att du har hittat saker du gillar :) Hummus är gott, så jag förstår att du gör det ofta ;)

      Okej, men har du olivolja i din hummus, eller är det bara kikärter, salt och citron? :)
      Har du testat hummus på sådana där rawfood kex/frökex? Det är gott :)

      Önskar dig en god fortsättning på helgen. Kram

      Radera