26 september 2014

Banana and Chocolate Pie

Hoppas att allt är bra med er denna fredag!? Jag skulle haft ett möte på morgonen, men det avbokades, så istället fick jag en dag utan något inplanerat, så istället för möte njöt jag av en promenad i en otroligt fin septembernatur för att sedan rensa här hemma.

Jag gick bl.a. igenom gamla receptpärmar och fann då ett recept på en paj  som jag mindes som väldigt god. Nu var det 15 år sedan pajen bakades, därför beslöt jag mig för att göra en egen version och se om det blev så gott som jag mindes det.
En pajdeg blandades därför snabbt ihop och trycktes ut i en springform, för att sedan skjutsas in i ugnen. Under tiden blandades en fyllning med apelsinskal, kokosolja, agavesirap och kakao ihop.

När pajskalet hade svalnat lite hälldes ett tunt lager choklad på. Därefter lades skivade bananer på, för att sedan täckas av choklad. Sedan fick pajen stå till sig en timma eller så i kylen innan den kunde avnjutas.    

Resultatet blev en en otroligt god paj med mycket smak av apelsin och choklad, lite som romerska bågar. Om den var som jag mindes den? Nej, den var godare nu.

Önskar er en fin fortsättning på fredagen samt en fin helg. Ta hand om er! Kram.

Pajbotten
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ihop 5 msk växtmjölk (t.ex mandel), 2 msk äppelmos, 2 msk nöt- eller frösmör, ca ½ tsk vaniljpulver och 2-4 msk kokossocker i en skål så att det blir en slät massa.

Tillsätt därefter 1 dl rent havregryn (som har mixats till ett mjöl i en matberedare), 5 msk kokosmjöl, ½ tsk bakpulver, 1 nypa salt och ½ msk majsmjöl till skålen. Blanda om ordentligt så att det blir en fast deg.

Tryck ut degen jämnt i en form med avtagbara kanter, 20 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter, eller tills skalet har fått lite färg. Ta ut och låt svalna.

Fyllning
Smält 1 dl kokosolja över vattenbad. Blanda därefter i 2-3 msk agavesirap, finrivet skal från 1 ekoapelsin och 1 dl siktat kakaopulver i kokosoljan. Rör till en slät blandning.

Häll ett tunt lager chokladblandning över pajbotten. Lägg på ca 2 tunt skivade bananer (ca ½ cm) på chokladen, så att det täcker botten. Häll över resten av chokladen, så att den fördelas jämnt över hela pajen. Ställ pajen i kylen i några timmar så att chokladen stelnar. Låt pajen stå framme en stund innan servering.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Nötfritt (Använd frösmör samt t.ex. risdryck). Sojafritt. Vegan. Äggfritt.
Tips! Agavesirapen kan ersättas med lönnsirap eller kokossocker. Används socker kan det behövas lite mer än vad som anges i receptet. Smaka av för önskad sötma. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar