20 augusti 2014

"The secrets of people who never get sick"

I sommar har jag inte hunnit läsa lika många böcker som de två tidigare somrarna, men några bra och läsvärda har det i alla fall hunnit bli. Jag tänkte skriva ett inlägg med dem lite senare i augusti.

En av sommarens böcker är "The secrets of people who never get sick - What they know, why it works, and how it can work for you" av Gene Stone. 

I den här boken får en bl.a. ta del av 25 personers berättelser om vad dem gör för att aldrig bli sjuka, deras "hemligheter". Dessa historier kompletteras med fakta om varför det är så att dessa olika dagliga rutiner kan hålla en frisk från t.ex. förkylningar. Som läsare får du även tips om hur du kan tillämpa dessa rutiner i ditt liv.

Några exempel på berättelser är om en kvinna som undviker allt vad bakterier heter genom mycket god handhygien och genom att undvika att ta i t.ex. pennor och kundkorgar i affären. En annan kvinna är lite av föregående kvinnas motsats, då hon anser att lite jord på t.ex. moroten en plockar ur grönsakslandet bara är bra att få i sig om en vill hålla sig frisk.

Några andra sätt att hålla sig frisk på är t.ex. löpning, styrketräning, en positiv attityd, yoga, kalla duschar och att äta växtbaserad kost.

Jag tycker att boken var väldigt informativ, lättläst och jag fick även en del tips på vad jag själv kan testa att göra för att hålla mig frisk. Vissa tips kan låta excentriska, men det finns de som har sina poänger och som jag själv tillämpar, t.ex. växtbaserad kost, korta tupplurer/power naps, äta vitlök.

Vad har ni för "hemlighet(er)" för att hålla er friska?    

Boken har en egen hemsida [länk] för den som vill läsa mer eller ta del av andras hemligheter.

2 kommentarer:

  1. Kan konstatera att jag ofta blir sjuk om jag sover för lite. Plussar jag på dåligt med motion och dålig mat så är det bara att vänta på att bli sjuk... Således... Sov och ät bra och rör på dig, säger jag till mig själv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om dessa råd! Jag fungerar likadant. Stress (vilket iofs dåligt med sömn är) klubbar mig direkt :/

      Tack för att du delade med dig :)
      Ta hand om dig!
      Kram

      Radera