11 juli 2014

Chiapudding

Just nu är jag inne i en chiapuddingsperiod. Det finns ju så många olika sorter som en kan göra genom att använda olika växtdrycker, kryddor etc.

I just denna fick puddingen smak av choklad som sällskap av sin smakkompis bananen som fick agera tillbehör tillsammans med hackad choklad och kokosflakes. Macapulvret bidrar med en spännande smakbrytning men kan uteslutas.

1-2 port: Vispa ihop 3 dl växtmjölk, ca 4½ msk chiafrön, 1 msk macapulver, 1-2 msk kakaopulver och ev. lite vaniljpulver i en skål.

Ställ in i kylen och låt svälla i ca 10 minuter. Ta ut puddingen och rör om. Ställ in i kylen igen och låt stå i minst två timmar. Ta ut och lägg upp i serveringsskål(ar). Servera med valfria tillbehör.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

Hej på er! Hoppas att allt är fint med er!? Någon som fått ett positivt besked på sin ansökan till högskola/universitet?! Eller i alla fall en bra reservplats som kan leda till en plats efter andra antagningen?

Jag är i valet och kvalet om jag ska tacka ja till en reservplats som antagligen kan ge mig en plats efter andra antagningen alternativt när utbildningen har startat... Aja, det är tur att det finns lite betänketid så att jag kan fundera lite.

Nu är det snart helg och det ser ut att bli en vacker sådan så jag hoppas att det blir en underbar helg för er och för mig. För den som vill ha något bra att lyssna på - t.ex. i skuggan eller på stranden - kan jag rekommendera "Människans mått" [länk] som är "ett livsfilosofiskt program om vår tids besatthet av mätningar: av den egna kroppen, och av samhällskroppen". Väldigt intressant program. Ta hand om er! Kram.

2 kommentarer:

  1. ChiApudding har blivit en av mina frukost-favoriter! Har testat att göra den på olika vätskor: nötmjölk av olika sorter och grädde. Dock blir det bäst konsistens och smak med egengjord kokos- eller annan nötmjölk. De som finns på,affären är så söta för min smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du lämnade en kommentar :) Och tack för dina tips om hur en kan göra sin chiapudding. Jag håller med dig om att en del växtdrycker i affären kan vara lite söta, men några tycker jag fungerar att använda, såsom havredryck :)

      Radera