21 juni 2014

Midsommardagen

Den här gryta skulle nog kunna sägas vara en vegetarisk variant av fiskgryta, i alla fall om man ser till ingredienserna och den "aioli" som serverades till. Aiolin var sådär härligt krämig med vitlökssmak och en förnimmelse av dijonsenap.

Gryta med potatis, saffran & kikärter
Hetta upp olja i en gryta. Stek 500 g skalad och tärnad potatis, 1 klyftad gul lök, 1 kuvert saffran och lite cayennepeppar på medelvärme under omrörning.

Tillsätt 1½ dl vatten, 1 burk hela tomater, 1 burk körsbärstomater (i spad), 1 tsk buljongpulver och ½ tsk torkad timjan. Låt sjuda 25 minuter under lock. Tillsätt 4 dl kokta kikärter och 1 tärnad liten zucchini och låt sjuda i ytterligare 8 minuter.
Glutenfri (Kolla buljongpulvret). Mjölkfritt. Vegan.

Äggfri aioli
Lägg 1 dl pinjenötter, fruktköttet från 1 avokado, 1 skalad vitlöksklyfta, 1 tsk dijonsenap, 3 msk rapsolja, 2 tsk vitvinsvinäger, 1 nypa flingsalt och ca 3 msk vatten i en matberedare. Mixa ihop till en slät och krämig konsistens.

Servera som pålägg, dipp eller på grytan ovan (eller vilken annan soppa/gryta som helst).
Glutenfri. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

Hoppas att ni hade en fin midsommar och att den blev som ni ville?! Jag kan inte undgå att tänka på alla som inte har den där gemenskapen på högtidsdagar som jul, nyår och midsommar. De människor som känner ensamhet, en ensamhet som kan bli så påtaglig när man vet att så många andra ses och (förhoppningsvis) har det trevligt.

Min midsommar var lugn och solig, precis som jag ville ha det. I morse sken solen så då passade jag på att gå ut och njuta av den tysta, svala och friska sommarmorgonen.

Nu sitter jag och lyssnar på årets första Sommar i P1. Jag försöker att lyssna på så många avsnitt som möjligt varje år. Alltid lär jag mig något nytt och oftast får jag några nya förebilder eller inspirationskällor.

Förra sommaren var det många av sommarpratarna som fick mig att tänka på min pappa och den sjukdom som han då kämpade mot. Jag hoppas att årets sommarpratare känns lika inspirerande, men det tror jag att de är. Lyssnar ni på Sommar i P1? Har ni någon sommarpratare som ni känner att ni inte vill missa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar