15 juni 2014

Inför midsommar?!?

Med mindre än en vecka kvar till midsommar har jag börjat  fundera över vad som ska serveras på matbordet denna dag.

Idag testade jag därför några saker som jag funderar på att ha med på matbordet i midsommar. Det blev pestobollar (recept nedan), rödbetsbiffar, marinerade champinjoner, ugnsbakad potatis, pepparrotsfraiche samt en enkel men god  sallad.

Vad ska ni äta i midsommar?
Först ut blir pestobollarna som jag fick inspiration till ur ett recepthäfte - från Renée Voltaire - som jag fann i affären. Jag gjorde om det lite, men det blev väldigt gott. Bollarna höll dessutom ihop bra, vilket alltid är ett plus.

20 bollar: Sätt ugnen på 200 grader. Lägg 1 grovt tärnad, medelstor zucchini, ½ dl naturella cashewnötter, ½ dl mandlar, ca 4 msk chiafrön, 5 msk kokosmjöl, ca 1 dl quinoamjöl, 1½ msk olja, ca 1 msk mjölkfri pesto, ca 1 msk lantbuljong med citrongräs och chili och lite peppar i en matberedare. Mixa ihop till en slät massa. Forma 20 bollar av smeten.

Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 15-20 min. Vänd bollarna efter halva tiden. Ta ut ut ugnen. Servera med valfria tillbehör.
Innehåller nötter. Kan frysas in. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.
En enkel sallad som passar till det mesta så här i sommartider då det bl.a. grillas.

Nektarinsallad: Blanda ihop några nävar ruccola, tärnade nektariner, frysta blåbär och kokosflakes. Servera med en dressing bestående av hallonbalsamico, en god olivolja, salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar