23 juni 2014

Blåbärsgröt

1-2 port: Lägg 2½ dl blåbär, 1½ dl havrekli, 1 nypa salt och 3½ dl vatten i en kastrull.  Koka upp och sänk därefter värmen. Sjud gröten under omrörning i 5 minuter. Toppa gröten med t.ex. bär. Servera med växtmjölk.

Tål du inte havrekli? Ersätt det med hirs- eller boveteflingor eller rent havregryn.
Tips! Gröten är god att smaksätta/servera med malen kanel eller malen kardemumma.

Sommarfrukostarna brukar bli av det mer svala slaget, men när regnet öser ner och termometern visar några få grader plus kan en värmande gröt kännas gott att värma upp kroppen med. I morse var en sådan morgon. Jag vaknade till regn som slog sövande mot taket och en frisk sommarkyla som hade smugit sig in i huset.

Den nya veckan fick därför starta med en värmande blåbärsgröt samt nybakat valnötsbröd med hemmagjord hasselnötstryffelspread. Därefter sprack himlen upp och det blev sol. Det blev en fin start på veckan, hoppas att ni också har fått en fin start på veckan. Kram.

5 kommentarer:

  1. Gud vad gott det där lät! :)

    Åh, brukar också ta mig förbi myrornas/Röda korset, känns så otroligt mycket bättre att fynda där, än att bara köpa nytt hela tiden!

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. :)
      Hoppas att allt är bra med dig Milla!?
      Du får ha en fortsatt fin vecka och sommar :) Kram

      Radera
  3. Jag tycker faktiskt att det blev en ganska bra jordgubbssmak. Skippar man havregrynen (som tar en del smak) så blir det säkert ännu mer smak av jordgubbarna! De blev extra goda efter en natt i kylskåpet! :)
    Du får säga till om du prövar hur det blev :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad bra! Då ska jag testa dina bollar framöver när jag har plockat jordgubbar :) Jag återkommer med respons :)
      Ha det fint! Kram

      Radera