17 maj 2014

Syttende mai

Av någon anledning hade jag satt på väckarklockan så i morse vaknade jag tidigt. Först tänkte jag att det bara var att somna om, men så kom jag på att jag ville ha nybakat bröd. Därför gick jag upp och rörde ihop en deg, för att sedan gå och sova vidare i ytterligare två timmar medan degen vilade.

Efter två timmar var det bara att klicka ut bullar på en plåt, låta de jäsa en stund och sedan skjuts in i ugnen. Under den tiden som brödet blev klart mixades en palsternackshummus ihop.

Sedan var brödet färdigt och det var bara att sätta sig till bords och avnjuta brödet, hummusen och en chiapudding som rördes ihop igår kväll. Önskar er nu en underbar lördag! Ta hand om er! Kram M.
En god och krämig hummus med lite sting från chili.

Palsternackshummus: Koka 2 tärnade och skalade palsternackor mjuka i lättsaltat vatten. Låt rinna av i durkslag. Mixa de kokta palsternackorna med 3 vitlöksklyftor, 2 dl kokta vita bönor, 1 msk tahini, lite chiliflakes, 4 msk rapsolja och 2 msk pressad citron. Smaka av med salt och peppar.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Vegan. 
Förvara i kylen i burk med tätslutande lock. Klarar sig ca 3 dagar.
Riktigt goda och lättbakade glutenfria frallor med krispighet från frön och en viss sötma från russin.

Bovete- och quinoafrallor, 12 st
Mät upp 6½ dl växtmjölk i en stor bunke.  Blanda i 20 g färsk jäst. Tillsätt 1 dl boveteflingor, ½ dl solrosfrön, ½ dl pumpafrön, 1 msk hela linfrön, 3 dl bovetemjöl, 3 dl quinoamjöl och 1 tsk salt och vispa till en jämn smet med hjälp av elvisp med degkrokar. Vispa ner 1 dl (gula) russin i smeten. Vispa därefter snabbt in 3 msk fiberhusk i smeten så inga klumpar bildas. Låt degen vila i en bunke övertäckt med plast/bakduk i ca 2 timmar.

Sätt ugnen på 200 grader. Klicka ut degen till 12 frallor på en plåt klädd med bakplåtspapper. Strö över boveteflingor och låt frallorna jäsa i 30 min.

Grädda frallorna i mitten av ugnen ca 30 min. Ta ut och låt frallorna svalna helt innan du skär i dem.
Glutenfritt. Kan frysas in. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

1 kommentar: