28 maj 2014

Läst hittills 2014

Under det här året har jag tyvärr bara hunnit med att läsa fem vanliga böcker, men jag hoppas att det kommer bli mer läsning i sommar. Det är så avkopplande att läsa. Eller vad säger ni?!

Två av de böcker jag har läst är "My Berlin kitchen" samt "Ät och spring – Min osannolika resa mot ultramarathon". Den gemensamma nämnaren för de två är att varje kapitel avslutas med ett recept samt att det handlar om författarnas liv. Riktigt läsvärd böcker tycker jag.
Ät och spring – Min osannolika resa mot ultramarathon. Handlar i stora drag om ultramaratonlöparen Scott Jureks liv, från att han var barn till idag. Den handlar en hel del av hans löpning, men också om hans liv i stort; hur och varför han valde att börja äta veganskt, hans mamma som blev sjuk när han var barn och om hur han fick ta mycket ansvar hemma.

Det är ingen svårläst bok. Timmarna bara rusade iväg när jag läste den. Gillade man "Born to run" gillar man ganska säkert den här. Recepten som avslutar kapitlen är veganska och låter jättegoda så de ska jag testa i sommar.
My Berlin kitchen. Boken är på engelska och handlar om Luisa Weiss liv. Jag fick nys om den efter att jag hade läst om den på en blogg, som i sin tur förde mig till Luisas egen blogg.

Jag läste tyska i högstadiet och har alltid drömt att åka till Berlin. Därför köpte jag den här boken i förhoppningen att bli ännu mer inspirerad att ta mig dit inom kort.

Det var kanske inte så mycket om själva Berlin, men det var en väldigt fin berättelse om en människas liv i med och motgång. Det som berörde mig mest var hur fint hon skrev om sin livs första kärlek. Helt klart läsvärd. 

Recepten är en blandning av allt möjligt, med en röd tråd som passar bra till just det kapitlet det avslutar. Boken är som sagt på engelska men på lättläst sådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar