11 maj 2014

Bovetelimpa

Hej på er! Hoppas att allt är bra med er? Här är det uppsatsskrivande som gäller, därav att jag inte uppdaterar lika frekvent som jag hade önskat att jag kunde. När juni kommer är det förhoppningsvis över och jag har fått min examen.

Igår kväll kom jag mig för att baka bröd, vilket resulterade i något som skulle kunna liknas vid en glutenfri sirapslimpa. Jag lät det ligga insvept i en bakduk i cirka 10 timmar innan jag skar i det. vilket bidrog till att det han sätta till sig. Blev en väldigt bra konsistensen för att vara glutenfritt.

Önskar er en fin söndag. Ta hand om er. Kram.

1 bröd: Vispa ihop 5 dl kallt vatten, 25 g jäst, 1 dl ljus sirap, 1 dl maizenamjöl320 g (5 dl) bovetemjöl och ½ tsk salt till en slät smet. Vispa i 5 msk fiberhusk tills degen tjocknar. Låt degen vila under bakduk i ca 60 minuter. 

Värm ugnen till 200 grader. Rulla degen och lägg den i en smord 1½ liters form klädd med bakplåtspapper. Låt degen jäsa i ca 30 minuter under bakduk. Ställ in brödet i mitten av ugnen och grädda i 45-50 minuter. Ta ut brödet och låt svalna.

Låt gärna brödet vila, inlindad i bakduk, ett par timmar innan det skärs upp.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt. 
Recept ur ett recepthäfte från Kungsörnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar