11 april 2014

Linssoppans dag

Det finns många ätbara saker som har fått sina egna dagar, men linssoppan tycker jag ändå är värd att uppmärksamma. Inte nog med att det finns en massa goda recept på linssoppa, den har så många andra fördelar, t.ex. att den bidrar med protein till inte minst vegetarianer och veganer, den är billig och klimatsmart.

Linssoppans dag infaller i morgon den 12/4 och har funnits sedan 2011. Initiativtagarna till denna dag var matbloggarna Lotta Brinck, CrimsonAnna och Ika.

Årets bidrag får bli en indiskinspirerad soppa som jag hittade receptet på i en gammal broschyr från Risenta. Till soppan serverade jag ugnsrostad blomkål, vars recept jag fann i David Batras kokbok (har ni tur finns den fortfarande kvar på rean på bokrean)
Soppan behöver kryddas rätt ordentligt så smaka mellan varven för att få till den styrka du föredra. Blomkålen är helt underbar god och kryddig. Enkel att göra är den också då det mesta av jobbet görs av ugnen, du behöver bara vänta på resultatet.

Önskar er en fin fredag och helg! Ta hand om er! Kram M.  

Indisk linssoppa med kikärter
2 dl torkade röda linser
2 morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
sambal oelek, efter tycke och smak.
1 msk färsk, riven ingefära
1 tsk gurkmeja
1 tsk spiskummin
5 dl grönsaksbuljong (vatten + grönsaksbuljongpulver)
2-3 nävar frysta haricots verts
4 dl kokta kikärter
salt & peppar

Skölj linserna i kallt vatten och låt dem rinna av. Skala och strimla morötter och lök. Skala och hacka vitlöken. Fräs morötter, lök, vitlök, sambal oelek och ingefära i olja några minuter. Tillsätt gurkmeja, spiskummin och linser. Tillsätt buljongen över och låt allt koka under lock ca 5 min. 
Lägg i haricots verts och koka ytterligare 5 min. Blanda i kikärterna. Smaka av med salt och peppar. 
Servera grytan med t.ex. (mjölkfri) yoghurt och bröd.
Glutenfritt (Kolla buljongpulvret!). Mjölkfritt. Vegan.
Ugnsrostad blomkål 
Sätt ugnen på 225 grader. Bryt 1 blomkålshuvud i små buketter och lägg de på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över ca 3 msk oljan och strö över ½ tsk chilipulver, 1 tsk hel spiskummin, 1 tsk garam masala och ½ tsk gurkmeja. Blanda om allt med händerna. Salta och peppra. Rosta i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter. Rör om några gånger under rostningen så att blomkålen inte bränns.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Vegan.

2 kommentarer:

  1. Hej Molly! Det var jättelängesen vi hördes (mitt fel) men jag vill ändå önska dig en trevlig långhelg o Glad Påsk :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack :) Hoppas att Du också hade en fin påsk!?
      Jag har tänkt på Dig, hör gärna av Dig om Du vill :)
      Kram

      Radera