7 mars 2014

Granatbollar

Hoppas att allt är bra med er och att er vecka har varit bra?! 

Oj, vad veckorna far fram! Jag tycker att det känns som igår som jag skulle börja min nya kurs där praktik skulle genomföras. Nu är snart kursen över och jag måste börja fundera på hur mitt examensarbete ska se ut.

Inför min praktikperiod fyllde jag frysen med diverse goda mellanmål som jag kunde ha med mig i väskan. En av alla skapelser var dessa granatbollar med syrliga granatäpplekärnor i kombination med valnötter och söta dadlar där en liten nypa flingsalt är pricken över i. Väldigt goda och har blivit lite av en favorit.

10 bollar: Lägg ca ½ dl torkade granatäpplekärnor, 1 dl valnötter, 1 nypa flingsalt och ca 8 medjooldadlar i en mixer/matberedare. Mixa ihop till en massa. Forma 10 bollar av degen och ställ in i kylen.

Smält under tiden ihop lika delar kokosolja och kakaosmör över vattenbad. Ta av från plattan och rör i kakaopulver så att det blir en jämn och slät blandning. Doppa granatbollarna, med hjälp av en tandpetare, i blandningen och ställ därefter in i frysen för att stelna.
Glutenfritt. Innehåller nötter. Kan frysas in. Mjölkfritt. Vegan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar