3 februari 2014

Lins- och bulgurfyllda paprikor

Jag hoppas att allt är bra med er och att ni har fått en fin start på veckan? Min vecka började tyvärr inte så bra men blev bättre sen så nu hoppas jag att vecka 6 blir en bra vecka. 

Just nu är jag inne i en period där det blir en del lunchlådor så i matväg det blir olika typer av gratänger, bollar (av baljväxter), burgare samt lasagner som går utmärkt att frysa in alternativt ta med sig dagen efter. 

Fylld paprika är också tacksamt att ha med i lunchlådan tillsammans med någon sallad, cerealier eller potatis. Dagens lunchlåda blev rester av fylld paprika med en god smak av apelsin, salta kalamataoliver, syrliga granatäpplen och lite chili. Till det serverades det mjölkfri yoghurt (med vitlök i) och ugnsstekt potatis.

Vill du ha tips om vad man kan ha med i lunchlådan så är det bara att titta under "sammanfattningar" där jag sedan tidigare har två sammanställningar med just det. Önskar er en fin fortsättning på veckan! Ta hand om er! Kram M.

Lins- och bulgurfyllda paprikor med oliver: Hetta upp olivolja i en kastrull. Fräs 1 hackad gul lök och 1-3 finhackade vitlöksklyftor mjuk i oljan utan att det tar färg. 

Tillsätt ca ½ tsk grönsaksbuljongpulver, 3-3½ dl vatten,  3/4 dl röda linser och 1 dl bulgur. Lägg på ett lock och låt allt småkoka i ca 10-15 min. 

Ta av kastrullen från plattan. Blanda i skalet från 1 ekoapelsin, ½ burk avrunna, kärnfria skivade kalamataoliver, ½ dl torkade granatäpplekärnor, ½-1 msk riven färsk ingefära, torkad koriander och lite sambal oelek.

Halvera 2 stora paprikor och kärna ur. Fördela lins- och bulgurblandningen i paprikahalvorna och lägg de i en smord form. 

Värm ugnen till 225 grader (ca 200 grader varmluft). Tillaga paprikorna i mitten av ugnen i ca 20 min. Ta ut och servera med valfria tillbehör.
Glutenfritt (Ersätt bulgur med t.ex. helt hirs och förläng då koktiden. Välj ett glutenfritt buljongpulver) Mjölkfritt. Vegan.

1 kommentar:

  1. Suger tacksamt åt mig av din lunchlådeinspiration här! Har varit riktigt dålig på att ha med mig lunchlådor på sistone. Vi försöker laga mycket mat åt gången, men det räcker på något vis ändå inte till både kommande veckans middagar och luncher dessvärre :( Vi lagar inte så mycket mat under veckan då vi båda ofta kommer hem sent, men jag tror nog att det blir helt andra rutiner snart när bebis kommer. Är beräknad den 15:e Mars, så ca 5,5 vecka till bf är det. När jag går på ledighet 2 veckor före bf har jag tänkt att försöka laga mycket mat och bunkra på i frysen så vi har till den första tiden :)

    Vi har också fått riktigt tråkigt aprilväder nu. Vi hade bara vinter i några vinter som började i januari och slutade nu. Fast man vet ju aldrig, kanske får vi en liten vintersmäll till. Hoppas det för annars blir det en lååång vårvinter av det här.

    Hoppas du får en toppen vecka Molly!
    kram

    SvaraRadera