9 februari 2014

I lunchlådan; Korngrynsgryta med rotfrukter

Korngrynsgryta med rotfrukter: Skala och skär 1 rödlök, 5 stora rödbetor och 2 palsternackor i bitar. Fräs därefter grönsakerna tillsammans med 2 dl korngryn i olja i en stor panna/kastrull i några minuter.

Tillsätt 8 dl vatten och 1 tsk grönsaksbuljongpulver. Lägg på ett lock och koka på svag värme i ca 35 min.
 

Blanda ner 1 sköljd och skivad purjolök och 1 tärnat, skalat äpple och koka i ytterligare ca 5 min. Smaka av med salt, peppar och 2½ msk pressad citron. Blanda ner 2 grovt rivna morötter strax innan servering. Servera med mjölkfri yoghurt.
Glutenfritt (Använd råris eller bovete istället för korngryn. Kolla buljongen). Mjölkfritt.Vegan.

Ursäkta bristen på uppdateringar, just nu finns det tyvärr inte så mycket tid (och dagsljus) för bloggande, men snart hoppas jag vara på banan igen. Jag har lyckats hinna med att läsa några bra böcker nu under januari så när tid ges tänkte jag skriva ett inlägg om dem, om inte annat som en variation till receptinläggen.

Som tidigare har nämnts så försöker jag att få till lite olika lunchlådor, gärna bestående av rätter som är lite av "allt i ett", eftersom maten inte brukar se så "rolig" ut efter en skumpig färd i en matlåda. Sedan kan man ha med frön, bröd/knäckebrödsstick, mjölkfri yoghurt, frukt etc. för att komplettera rätten.

Receptet ovan är på en god, enkel och billig (lunchlåde)rätt med korngryn, vilket är ett bra alternativ till riset. Korngrynet får här samsas tillsammans med härliga smaker från rödbetor, palsternackor, morötter, äpple samt purjolök, ingredienser som går att få tag på till bra pris just nu.Om du inte tål gluten kan du testa att ta helt bovete istället. Önskar er nu en fin kommande vecka. Ta hand om er! Kram M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar