28 januari 2014

Müsli m. nötter, frukt och flakes

Müsli: Sätt ugnen på 150 grader. Blanda 6 dl (rent) havregryn med 1 dl grovhackade mandlar, 1 dl grovhackade hasselnötter, 2 dl kokosflingor, 1 dl solrosfrön, 1 dl pumpakärnor, ½ dl skalade sesamfrön, och ½ tsk vaniljpulver i en stor skål.

Blanda ner 3 msk rapsolja och 1 dl valfri färdigblandad juice/nypressad juice (t.ex. apelsin) i skålen. Rör om ordentligt. Häll ut grynblandningen på en plåt och bred ut den jämnt.

Rosta müslin mitt i ugnen ca i 30 min. Rör om müslin var 10:de minut under rostningen. Ta ut müslin och låt den svalna. Blanda müslin med 3 dl tärnad, valfri torkad frukt samt 3 dl corn- och/eller branflakes*. Förvara muslin i burkar med tätslutande lock.
Glutenfritt (Använd glutenfria havregryn samt glutenfria flingor). Mjölkfritt. Vegan.
*Cornflakes och/eller branflakes finns att köpa i lösvikt i välsorterade livsmedelsbutiker.

Det blev ett längre avbrott från bloggen än vad jag hade tänkt mig, men en ny kurs och en elak influensa med feberfrossa har tagit mycket av (läs; all) min tid och energi och tyvärr också chansen till en plats på en utbildning. Hoppas att allt är bättre med er?!

Innan den nya kursen drog igång hann jag med att göra en del mellanmål, som fungerar att ha med i väskan, samt några müslis att variera frukostarna med, som en variation till grötfrukostarna. 

Müslin ovan är en av de müslis som jag gjorde och den innehåller krispiga nötter samt corn- och branflakes som tillsammans fick samsas med torkad frukt samt en slatt av en hemmixad smoothie med smak av kokos och apelsin.

Nu tänkte jag fortsätta kurera mig. Önskar er en fortsatt fin vecka och avslut på januari. Ta hand om er. Kram M.

2 kommentarer:

  1. Den ser jättemumsig ut :) sv; Ja, verkligen mumsigt :) Så lite så, åh va roligt att höra! Jag ska försöka uppdatera så mycket jag bara hinner :)

    SvaraRadera
  2. Åh, du har inte något recept på müsli med nyponskalsmjöl? I sådana fall så får du jättejättegärna lägga upp det!
    Krya på dig, hoppas att du mår bättre snart! Kramar från Nea.

    SvaraRadera