6 januari 2014

Årets första Meatless Monday

Helgerna är över och ett nytt år har tagit sin början med nya mål och nya upplevelser. Detta nya bloggår får invigas med en vegetarisk husman i form av kåldolmar fyllda med krispiga hasselnötter, råris och belugalinser.

Inspiration till dolmarna fick jag från ett gammalt tidningsurklipp från 70-talet som min mor har sparat från en tid då hon ville börja äta mer vegetariskt.

Jag ser att jag har fått några nya följare, så varmt välkomna till er! Undrar ni något är det bara att fråga, det gäller även er tidigare läsare. 

Jag hoppas att år 2014 blir ett bra år för er alla och kanske går några av er i tankar om att äta mer vegetariskt under året, i och med att ni har hittat hit? Önskar er en fin start på det nya året. Ta hand om er! Kram.

ca 12 kåldolmar: Koka upp 6 dl vatten i en kastrull. Skölj 1½ dl belugalinser  samt 2 dl råris och lägg i vattenkastrullen. Koka linserna och riset på svag värme i ca 40 min.

Ta av kastrullen från plattan och blanda i 1½ msk tamarisoja, 1 finhackad vitlöksklyfta, 1 dl grovt hackade hasselnötter och 1 hackad gul lök i lins- och risblandningen. Smaka av med peppar.

Skär bort stammen från 1 vitkålshuvud och förväll det i lättsaltat, kokande vatten i ca 10 min. Spara ca 2 dl av kokvattnet. Ta upp vitkålshuvudet och lossa försiktigt vitkålsbladen och låt dem rinna av.

Sätt ugnen på 225 grader. Fördela lins- och risblandningen på vitkålsbladen och rulla ihop dem till kåldolmar. Lägg kåldolmarna i en smord ugnsform. Blanda ihop kokvattnet med lite olja och häll över kåldolmarna. Sätt in i mitten av ugnen och stek i ca 30 min. Ta ut och servera med exv. potatis och tomat- och svampsås (Se recept nedan).
Glutenfritt (Välj glutenfri soja!). Mjölkfritt. Vegan

Tomat- och svampsås: Hetta upp mjölkfritt smör i en kastrull. Fräs 1 burk, avrunna champinjoner i smöret. Tillsätt ca 1½ msk mjöl och rör om och späd med 3½-4 dl vatten. Blanda till sist i 3 msk tomatpuré och lite grönsaksbuljongpulver. Låt såsen sjuda i ca 5 min. Smaka av med peppar.
Glutenfritt (Välj glutenfri buljong samt mjöl). Mjölkfritt. Vegan.

3 kommentarer:

  1. Åååh, dessa var så hemskt goda! Är det okej ifall jag tipsar om dem på min blogg? Självklart hänvisar jag hit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vad roligt att du testade dessa redan idag! Klart att du får tipsa om de :)
      Tack för din respons. Önskar dig en fin fortsättning på veckan.

      Radera
    2. Tack så mycket! Detsamma. c:

      Radera