28 januari 2014

Müsli m. nötter, frukt och flakes

Müsli: Sätt ugnen på 150 grader. Blanda 6 dl (rent) havregryn med 1 dl grovhackade mandlar, 1 dl grovhackade hasselnötter, 2 dl kokosflingor, 1 dl solrosfrön, 1 dl pumpakärnor, ½ dl skalade sesamfrön, och ½ tsk vaniljpulver i en stor skål.

Blanda ner 3 msk rapsolja och 1 dl valfri färdigblandad juice/nypressad juice (t.ex. apelsin) i skålen. Rör om ordentligt. Häll ut grynblandningen på en plåt och bred ut den jämnt.

Rosta müslin mitt i ugnen ca i 30 min. Rör om müslin var 10:de minut under rostningen. Ta ut müslin och låt den svalna. Blanda müslin med 3 dl tärnad, valfri torkad frukt samt 3 dl corn- och/eller branflakes*. Förvara muslin i burkar med tätslutande lock.
Glutenfritt (Använd glutenfria havregryn samt glutenfria flingor). Mjölkfritt. Vegan.
*Cornflakes och/eller branflakes finns att köpa i lösvikt i välsorterade livsmedelsbutiker.

Det blev ett längre avbrott från bloggen än vad jag hade tänkt mig, men en ny kurs och en elak influensa med feberfrossa har tagit mycket av (läs; all) min tid och energi och tyvärr också chansen till en plats på en utbildning. Hoppas att allt är bättre med er?!

Innan den nya kursen drog igång hann jag med att göra en del mellanmål, som fungerar att ha med i väskan, samt några müslis att variera frukostarna med, som en variation till grötfrukostarna. 

Müslin ovan är en av de müslis som jag gjorde och den innehåller krispiga nötter samt corn- och branflakes som tillsammans fick samsas med torkad frukt samt en slatt av en hemmixad smoothie med smak av kokos och apelsin.

Nu tänkte jag fortsätta kurera mig. Önskar er en fortsatt fin vecka och avslut på januari. Ta hand om er. Kram M.

14 januari 2014

Carrot Smoothie

För ett tag sedan fick jag morotsjuice över, efter att jag hade använt den i matlagningen, så för att resten av juicen inte skulle förfaras mixade jag ihop en god morotssmoothie som jag fann på bloggen Well vegan

Låt dig inte avskräckas av att det är morot i, den smakar inte så mycket morot, utan det är mest vaniljen som dominerar tycker jag. Önskar er en godnatt samt en bra morgondag. Kram M.

Carrot Smoothie: Lägg ½ fryst skivad banan, ½ dl naturella cashewnötter, 2 msk skalade hampafrön, 2 krm vaniljpulver, 2½ dl morotsjuice* och ev. ca ½ dl kallt vatten i en mixer. Mixa till en slät dryck. Häll upp i glas. Avnjut!
Glutenfritt. Mjölkfritt. Raw food. Vegan.
Recept från bloggen Well Vegan.

*Morotsjuice ska gå att finna i mataffären, hälsokosten eller i vissa nätbutiker.

12 januari 2014

Värmande chili

Hej på er!
Hoppas att allt är bra med er!? Det blev några dagars tystnad här, pga. skolrelaterade uppgifter, men nu är jag tillbaka och nästa vecka blir nog förhållandevis lugn på skolfronten innan nya kurser drar igång.

Under dessa dagar har vintern kommit och därmed också minusgraderna. Januari och februari är två månader då jag gärna äter varma och kryddiga grytor, så när jag hittade en variant på en chili con carne i den senaste Elle mat & vin (nr 1, 2014) blev jag nyfiken på att testa att göra en variant på den.

Det är en väldigt enkel/lättlagad rätt, där chokladen gör mycket för att piffa upp den genom att göra den mustig i smaken. Chipotlen bidrar med hettan, på ett värmande sätt, men också med sin rökiga karaktär. Väldigt god rätt och perfekt att frysa in eller ta med i lunchlådan dagen efter.

Önskar er en fin avslutning på söndagen samt start på den nya veckan. Kram M.

Värmande chili sin carne:
Hetta upp olja i en stor panna och fräs 1 hackad gul lök så att den blir mjuk men inte tar färg. Tillsätt 300 g fryst veg. färs (alt. samma mängd torkad som tillagats enligt anvisningarna på förpackningen), 2 finhackade vitlöksklyftor, salt och peppar och stek under omrörning i några minuter. Tillsätt 1 msk chipotlepasta och 1 msk tacokrydda och stek i ytterligare 1 min.

Blanda i 1 tetra krossade tomater, 3 dl vatten och 1 tsk grönsaksbuljongpulver. Koka upp och låt allt stå och småputtra i ca 25 min. Blanda i 6 dl kokta bönor när 5 min återstår. Rör i 20 g mörk choklad mot slutet och låt det smälta ihop med de övriga ingredienserna. Servera chilin med kokt råris och mjölkfri yoghurt.
Mjölkfri (Se "Vegan"). Vegan (Använd mjölkfri choklad. Använd sojafärs som t.ex. Anamma el. torkad)

7 januari 2014

Äppelbollar

10 bollar: Lägg 2 msk (rått) kakaopulver, 1 dl valnötskärnor, 1 dl naturella cashewnötter, 4 urkärnade, medjooldadlar, 1 grovt rivet och urkramat stort (svenskt) äpple, 1 dl blötlagda och avrunna torkade, osvavlade aprikoser, ½ msk malen kanel och 1 nypa salt i en matberedare. 

Mixa ihop till en slät smet. Forma tio (10) bollar av smeten. Rulla hälften i t.ex. skalade hampafrön och de resterande bollarna i kakaopulver. Förvara bollarna i kylen eller i frysen.
Glutenfritt. Kan frysas in. Mjölkfritt. Raw food. Vegan.

Egentligen borde jag ägna mig åt annat, men då det kommer bli lite tyst här några dagar framöver så kommer här ett, av många, mellanmål/energipåfyllningar som jag har fyllt frysen med.

Ni som var med i våras kanske minns kanske banantryfflarna [länk], detta är lite av en variant på dem fast med juläpple och lite annat gott. Önskar er en fortsatt fin vecka. Ta hand om er! Kram M.

6 januari 2014

Årets första Meatless Monday

Helgerna är över och ett nytt år har tagit sin början med nya mål och nya upplevelser. Detta nya bloggår får invigas med en vegetarisk husman i form av kåldolmar fyllda med krispiga hasselnötter, råris och belugalinser.

Inspiration till dolmarna fick jag från ett gammalt tidningsurklipp från 70-talet som min mor har sparat från en tid då hon ville börja äta mer vegetariskt.

Jag ser att jag har fått några nya följare, så varmt välkomna till er! Undrar ni något är det bara att fråga, det gäller även er tidigare läsare. 

Jag hoppas att år 2014 blir ett bra år för er alla och kanske går några av er i tankar om att äta mer vegetariskt under året, i och med att ni har hittat hit? Önskar er en fin start på det nya året. Ta hand om er! Kram.

ca 12 kåldolmar: Koka upp 6 dl vatten i en kastrull. Skölj 1½ dl belugalinser  samt 2 dl råris och lägg i vattenkastrullen. Koka linserna och riset på svag värme i ca 40 min.

Ta av kastrullen från plattan och blanda i 1½ msk tamarisoja, 1 finhackad vitlöksklyfta, 1 dl grovt hackade hasselnötter och 1 hackad gul lök i lins- och risblandningen. Smaka av med peppar.

Skär bort stammen från 1 vitkålshuvud och förväll det i lättsaltat, kokande vatten i ca 10 min. Spara ca 2 dl av kokvattnet. Ta upp vitkålshuvudet och lossa försiktigt vitkålsbladen och låt dem rinna av.

Sätt ugnen på 225 grader. Fördela lins- och risblandningen på vitkålsbladen och rulla ihop dem till kåldolmar. Lägg kåldolmarna i en smord ugnsform. Blanda ihop kokvattnet med lite olja och häll över kåldolmarna. Sätt in i mitten av ugnen och stek i ca 30 min. Ta ut och servera med exv. potatis och tomat- och svampsås (Se recept nedan).
Glutenfritt (Välj glutenfri soja!). Mjölkfritt. Vegan

Tomat- och svampsås: Hetta upp mjölkfritt smör i en kastrull. Fräs 1 burk, avrunna champinjoner i smöret. Tillsätt ca 1½ msk mjöl och rör om och späd med 3½-4 dl vatten. Blanda till sist i 3 msk tomatpuré och lite grönsaksbuljongpulver. Låt såsen sjuda i ca 5 min. Smaka av med peppar.
Glutenfritt (Välj glutenfri buljong samt mjöl). Mjölkfritt. Vegan.

Det som göms i snö...

Hejsan, om någon fortfarande tittar in här!? Det var ett tag sedan. Livet kom emellan eller vad en nu säger. Lagar mat gör jag fortfarand...