11 december 2013

Fyllda saffransbullar

Lagom till Lucia bakade vi alltid lussebullar hemma i mitt barndomshem och än i dag försöker jag hålla fast vid den traditionen.

Igår bakade jag en variant på saffransbullar, som var lite som kanelbullar, fyllda med gröna russin och cream cheese. Blev väldigt saftiga och smakrika bullar. 

Kokossockret bidrar med en lite mer kolaaktig smak. Gröna russin kan ersättas med t.ex. sultanrussin.

ca 20 bullar
  • 75 g mjölkfritt smör
  • 2½ dl växtmjölk
  • 1 kuvert (0,5 g) saffran
  • 1 paket (50 g) färsk jäst
  • 1 krm salt
  • 4 msk kokossocker
  • ca 6-7 dl siktat dinkelmjöl
Fyllning
  • 50 g rumstempererat mjölkfritt smör
  • 200 g mjölkfri cream cheese (t.ex. fr. A&A)
  • 2 tsk vaniljpulver
  • ½ msk kokossocker
  • 1 dl (gröna) russin
  • växtmjölk el. smält mjölkfritt smör, till pensling
Smält smöret och tillsätt "mjölken", värm till 35 grader. Blanda därefter i saffran. 
Smula jästen i en bunke och tillsätt lite degspad och rör tills jästen löst sig. Tillsätt därefter resten av degspadet samt salt, kokossocker och ca 4 dl av mjölet. Arbeta degen smidig. Jäs under bakduk till dubbel storlek under bakduk, ca 45 min.

Fyllning: Rör ihop smör, vaniljpulver, kokossocker, cream cheese, gojibär och russin till en bredbar massa. 

Sätt ugnen på 225 grader. 
Knåda degen noga på mjölat bakbord, arbeta in resten av det sparade mjölet (2 dl). Dela degen i två (2) delar. Kavla ut en del i taget till en tunn rektangel. Bred på fyllningen och rulla ihop. 

Skär varje degrulle i ca tio (10) bitar. Lägg bitarna på bakplåtspappersklädda plåtar. Jäs bullarna under bakduk i ca 30 min. Pensla med mjölk/smält smör. Strö över lite kokossocker. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 7 min.
Kan frysas in. Mjölkfritt (Om mjölkfria alternativ används). Vegan (Se "mjölkfritt"). Äggfritt.

2 kommentarer:

  1. M:

    Inte linser. Bönor o kikärtor..sådär. Men jag mår inte så bra av baljväxter. Åt det ett tag först när jag kom hem fr AUstralien nu i våras (började ju äta veg förr året i november när jag då åkte till Aus.) men sen mådde jag inge bra av det.. kan dock va gott ibland, men inget jag skulle välja äta i min vardagliga kost.

    Brunchen var jättetrevlig! =)
    tur att man har en släkt som GILLAR och är duktiga på mat! ;) Tack detsamma du!

    SvaraRadera
  2. Joo, jag har svårt att hitta. Min kropp e så känslig :/
    Joo, ibland såklart. Det mättar inte lika bra alltid heller, men det beror ju på iofs... men försöker variera mej det jag kan o vill. Däremot gillar jag inte så mkt VARM mat (bara varm dryck hehe) så därför är frukostmat bra för mig =)

    Nej, en "vanlig" brunch haha. Hon fyllde 30 år, min kusin och ville fira det så.

    SvaraRadera