27 november 2013

Soba- & Zucchininudlar med vitlök.

Koka 1 port. sobanudlar enligt anvisningarna på förpackningen. Häll av kokvattnet och skölj sedan nudlarna under kallt vatten.

Hetta upp olja i en stekpanna. Fräs 1 bit finriven ingefära och 2-3 finrivna vitlöksklyftor i oljan i någon minut. Tillsätt 1 msk (tamari)soja, 1 msk vatten och lite lönn-/agavesirap och koka upp. Låt sedan sjuda i ca 2 min.

Blanda därefter i ½ tunt skivad, liten rödlök och ½ fint strimlad paprika och sjud i ca 3 min. Blanda i 1 liten svarvad zucchini (går även bra att skala zucchinin med en potatisskalare) och låt allt sjuda i ca 1 min så att zucchininudlarna fortfarande är krispiga.

Ta av stekpannan från plattan och blanda i sobanudlarna. Lägg upp nudlarna i en djup tallrik och toppa med hackade, rostade nötter.
Glutenfritt (Välj glutenfri soja. Se till att sobanudlarna består av 100 % bovete). Mjölkfritt. Vegan.

Erins blogg Naturally Ella hittade jag ett recept på en snabblagad rätt med sobanudlar, "zucchininudlar" och krispiga grönsaker som jag blev nyfiken på att testa.

Det är som sagt en snabblagad rätt och smakerna är av asiatisk karaktär tack vare ingefära, soja och lite sirap. Det är en rätt som är god varm som kall, kanske något för lunchlådan med andra ord?

Sobanudlar brukar vara lätta att få tag på, dels kan de beställas på nätet, men dem kan också gå att finna i vissa välsorterade mataffärer, hälsokosten eller butiker som säljer japanska livsmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar